Norwegian Boeing 787 Dreamliner. (Foto: Jørgen Syversen | Creative Commons)

Skyteam-slots i Schiphol til Norwegian

Norwegian har via EU-Kommissionen sikret sig start- og landingstilladelser til en New York-rute fra Amsterdam Schiphol-lufthavnen.

Mandag den 7. maj sender Norwegian sit første langdistancefly afsted fra Amsterdam Schiphol lufthavnen med kurs mod New York J.F. Kennedy Airport. Boeing 787-9 Dreamliner-flyet med rutenummer DY7701 skal fire gange om ugen krydse Atlanten på vej fra Amsterdam til New York, og ligeså mange gange den modsatte vej.

Norwegian har længe ønsket at komme ind i Europas tredjestørste lufthavn med sine langruteoperationer, og det er tilsyneladende kun lykkedes fordi EU-Kommissionen tilbage i 2015 satte nogle strenge regler op for godkendelse af det særlige transatlantiske joint-venture mellem Air France. KLM, Alitalia og Delta Air Lines.

EU´s konkurrencemyndigheder betingede sig i forhold til godkendelsen af samarbejdet, at selskaberne i fællesskab skulle afgive slots (start- og landingstilladelser, red.), hvis andre operatører ønskede at komme ind på disse ruter.

Ifølge Air Transport World er det KLM, der har måttet afgive de nævnte slots, så Norwegian kan komme ind og konkurrere direkte med selskaberne i joint-venture samarbejdet. Det ønsker det hollandske flyselskab dog ikke at bekræfte.

Slots også sikret i Rom-Fiumicino
Fra hvilke ruter KLM har hentet de omtalte slots fremgår således ikke direkte, men der er med stor sandsynlighed tale om to ugentlige slots fra en rute til Almaty i Kasakhstan, som KLM netop har opgivet at starte op som tidligere planlagt.

“V har fået slots i Amsterdam Schiphol Airport gennem en afgørelse fra EU-Kommissionen, som gør det muligt at fortsætte vores ekspansion på langdistanceruterne og give forbrugerne mere konkurrencedygtige transatlantiske flyvninger. Vores nye rute med fire ugentlige afgange mellem Amsterdam og New York vil bringe mere konkurrence på denne populære rute, som i sidste ende vil gavne forbrugerne på grund af de lavere priser,” siger en talsmand fra Norwegian ifølge Air Transport World.

Det transatlantiske samarbejde mellem de fire SkyTeam-selskaber måtte også afgive syv ugentlige slots fra Rom-Fiumicino lufthavnen til Norwegian, således at det norske flyselskab i november sidste år kunne starte en daglig rute fra den italienske hovedstad til New York-Newark lufthavnen.

For at få adgang til de attraktive slots har ansøgerne skullet dokumentere, at man har udnyttet alle andre muligheder for at opnå slot-tilladelser gennem de faste tildelingsprocesser, og det har tilsyneladende været muligt for Norwegian.

 

Relaterede artikler:

Norwegian åbner fire nye langdistanceruter

Norwegian vil flyve langt fra Rom

Norwegian åbner langdistancebase i Amsterdam

x

Læs Også

Norwegian besvarer SAS-offensiv i Aarhus

Norwegian vil ikke stiltiende se til, at SAS vil flyve til Málaga og Palma de Mallorca fra Aarhus Lufthavn. Nu øger nordmændene med 1.100 sæder om ugen fra Aalborg Lufthavn.

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Næsten 70 millioner passagerer i Schiphol

Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam kom ud af 2017 med en passagervækst på hele 7,7 procent, hvormed positionen som tredjestørste lufthavn i Europa fastholdes.

Næsten 12 procent lavprisvækst i 2018

De fire store uafhængige europæiske lavprisflyselskaber havde i 2008 en passagervækst på 28,5 millioner, hvilket svarer til det samlede passagertal for SAS.

KLM opgiver at genstarte Kasakhstan-rute

For at optimere sit rutenetværk lukker KLM permanent sin trekantsrute mellem Amsterdam og Kasakhstan-byerne Almaty og Astana, der blev vinterlukket sidste år.

Norwegian får lov at sende Asien-fly gennem Rusland

Rusland åbner igen sit luftrum for specifikke Norwegian-ruter til Asien, men generelt er der stadig lukket for de rød-hvide fly.