Norwegian Boeing 787-9 Dreamliner (Foto Norwegian | Commons Creative Attribution)

Norwegian åbner fire nye langdistanceruter

Norwegian udvider fra næste år rutenetværket med langdistanceruter fra Amsterdam, Milano og Madrid til destinationer i USA.

Norwegian indtager næste år yderligere tre europæiske storlufthavne med sine langdistanceruter til USA. Det er Amsterdam Schiphol, Milano Malpensa og Madrid Barajas-lufthavnen, der kommer i selskab med Oslo, København, Stockholm, London Gatwick, Paris Charles de Gaulle, Rom og Barcelona som lufthavne, hvorfra Norwegian flyver til og fra USA med Boeing 787 Dreamliner. Derudover har selskabet USA-flyvninger med Boeing 737MAX fra Bergen og en række byer i Irland og Skotland.

Fra maj næste år vil Norwegian flyve fire gange ugentligt mellem Amsterdam og New York, og fra juni lancerer flyselskabet en rute mellem Milano og Los Angeles, der også får fire ugentlige afgange. I juli starter Norwegian så flyvninger mellem Madrid og New York og Los Angeles. Ruterne får henholdsvis tre og fire ugentlige afgange.

”Vi er glade for at fortsætte ekspansionen mellem metropoler i både Europa og USA, og dette er endnu et skridt på vejen mod et stærkere globalt fodfæste. Vi har store forventninger til de nye ruter og ser frem til at byde rejsende på begge sider af Atlanten velkommen om bord i vores nye og moderne 787 Dreamliner. Nye ruter mellem kontinenterne er afgørende for lokal vækst igennem turismen og bidrager til øget værdiskabelse og flere arbejdspladser både i Europa og USA,” siger koncernchef Bjørn Kjos.

Indgå i pulje
Når Norwegian flyver fra en lang række forskellige europæiske lufthavne til destinationer i USA, så er det ikke ensbetydende med, at selskabets langdistancefly har base i de pågældende europæiske lufthavne. Langt hovedparten af ruterne opereres fra Norwegians amerikanske langrute-baser. Så de to nye ruter mellem Amsterdam og New York samt mellem Madrid og New York vil eksempelvis sandsynligvis blive opereret af fly og besætninger fra selskabets base i New York’s JFK-lufthavn.

De to nye ruter er således et resultat af at Norwegian modtager nye Boeing 787 Dreamliner-fly, som kommer til at indgå i puljen af Dreamlinere, som med udgangspunkt i JFK-lufthavnen sammen betjener en bred vifte af europæiske destinationer.

Flyve asiater til Europa
Norwegian lancerede sin første langdistancerute mellem Oslo og New York i 2013. Flyselskabet er i fuld gang med at realisere sin globale strategi og tilbyder i dag 61 ruter mellem Europa og USA. Det betyder, at Norwegian er det europæiske flyselskab med flest ruter mellem de to kontinenter.

Dermed er Norwegians langrutesatsning endt med at flyve en helt anden kurs end den, som Bjørn Kjos udstak i 2012. Dengang sendte Boeing et Dreamliner-fly forbi Oslo og Kjos benyttede lejligheden til at fortælle medierne hvad han havde tænkt sig at bruge sine kommende Dreamliner-fly til. Dengang handlede det nemlig primært om at flyve asiater til Europa.

De planer har problemerne med at få overflyvningsrettigheder i Rusland sat en kæp i hjulet på og Norwegian har i dag kun ganske få ruter til Asien.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-langruter fra Italien i 2017

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian indtager Chicago

Norwegian starter langdistance-flyvninger fra CPH

Norwegian vil flyve langt fra Rom

Norwegian åbner ruter til Seattle og Denver

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

 

x

Læs Også

Skyteam-slots i Schiphol til Norwegian

Norwegian har via EU-Kommissionen sikret sig start- og landingstilladelser til en New York-rute fra Amsterdam Schiphol-lufthavnen.

Norwegian besvarer SAS-offensiv i Aarhus

Norwegian vil ikke stiltiende se til, at SAS vil flyve til Málaga og Palma de Mallorca fra Aarhus Lufthavn. Nu øger nordmændene med 1.100 sæder om ugen fra Aalborg Lufthavn.

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Næsten 70 millioner passagerer i Schiphol

Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam kom ud af 2017 med en passagervækst på hele 7,7 procent, hvormed positionen som tredjestørste lufthavn i Europa fastholdes.

Næsten 12 procent lavprisvækst i 2018

De fire store uafhængige europæiske lavprisflyselskaber havde i 2008 en passagervækst på 28,5 millioner, hvilket svarer til det samlede passagertal for SAS.

KLM opgiver at genstarte Kasakhstan-rute

For at optimere sit rutenetværk lukker KLM permanent sin trekantsrute mellem Amsterdam og Kasakhstan-byerne Almaty og Astana, der blev vinterlukket sidste år.