Sønderborg: Vi har Europas bedste indenrigsrute

Med en vækst i passagertrafikken i maj på 65 procent har Sønderborg Lufthavn hentet over halvdelen af passagererne tilbage, som man mistede ved Cimber Sterling-konkursen.

Den 3. maj 2012 gik Cimber Sterling konkurs. En konkurs, der havde omfattende konsekvenser for Sønderborg Lufthavn på Als. Cimber Sterling havde ved konkursen fire daglige returflyvninger mellem København og Sønderborg, og omkring 10.000 passagerer om året var flyselskabets egne medarbejdere, der rejste frem og tilbage mellem basen i København og hovedkontoret på Als.

I maj måned 2011 – et år før konkursen – var der 8.215 rejsende på Sønderborg-København ruten, mens antallet i konkursåret var nede på 1.897 passagerer, da Danish Air Transport (DAT) overtog ruten på samme dag som konkursen indtraf, men i den første måneds tid blot havde et såkaldt nødprogram på ruten.

DAT fløj frem til sommeren 2013, hvor det nyetablerede flyselskab Alsie Express med Danfoss-penge i ryggen gik i direkte konkurrence med DAT. DAT svarede igen med at trække sig fra ruten få uger senere.

I maj måned 2013, hvor DAT stadig var alene på ruten, var der 2.875 rejsende, mens antallet i årets maj måned var oppe på 4.754 svarende til en stigning på 65 procent. Lufthavnen er således godt på vej til at vinde noget af fordums styrke tilbage. Hele 58 procent har Alsie Express vundet tilbage, og det vil nok være realistisk at genvinde 85 procent, da den sidste del var direkte tilknyttet Cimber Sterlings operation og personalerejser.

Tabel – passagerudvikling maj 2011 – marj 2014

Måned Antal pass. Ændring i %
MAJ 2011 8.215
MAJ 2012 1.897 -77 %
MAJ 2013 2.875 +52 %
MAJ 2014 4.754 +65 %

Kilde: Sønderborg Lufthavn

Europas bedste indenrigsrute
I Sønderborg Lufthavn er der stolthed over fremgangen. Man hævder endda at have udviklet Europas bedste indenrigsrute.

“Det specielle ved den er, at den passer perfekt til de passagerer, vi har – med lounge-stemning, gratis services som parkering, aviser, WiFi og gourmet-kaffe og ikke mindst check-in helt frem til 15 minutter før flyet letter. Desuden er der rigtig god benplads i Alsie Express´ nye fly og udsøgt service fra kabinepersonalet, mens man flyver. Det er noget, folk kan forholde sig til,“ siger Anders Sørensen, der er lufthavnschef i Sønderborg Lufthavn.

Samarbejdet mellem lufthavnen og flyselskabet er så tæt, at det ofte kan være svært at trække grænsen mellem de to forretningsenheder, og det er ifølge lufthavnschefen en af årsagerne til succesen.

“Sønderborg Lufthavns succes hænger tæt sammen med vores unikke og tætte samarbejde med dels flyselskaber, dels erhvervslivet i området og dels kommunen. Dette helt tætte samarbejde kender vi ikke fra andre lufthavne, men det er blandt andet med til at sikre, at de flere tusinde virksomheder, der har os som nærmeste lufthavn, er tilgængelige for eksportmarkederne og derved kan tiltrække og fastholde arbejdskraft og investeringer.“