Udsigt til passagerboost på Sønderborg-rute

Alsie Express forventer mindst 133 procent flere passagerer på Sønderborg – København i august i forhold til samme måned sidste år.

Selvom sønderjyder er beskedne mennesker, der sjældent råber højt når det går godt, så kan de knap nok få armene ned hos det Sønderborg-baserede indenrigsflyselskab Alsie Express i disse dage.

Efter et langt tilløb kom Alsie Express i luften den 17. juni med flyvninger op til 29 gange om ugen på Sønderborg – København. Efter kun én måned valgte konkurrenten Danish Air Transport at trække sig fra ruten, som DAT ellers havde betjent i over 14 måneder. Mandag havde Alsie Express for første gang fuld belægning i sit ATR72-500 fly, da morgenflyveren fra Sønderborg afgik klokken 07.15.

Og nu er der udsigt til et regulært passagerboost på ruten sammenlignet med sidste år. Således har Alsie Express solgt 3.500 billetter til sine flyvninger i august. I samme måned sidste år transporterede DAT omkring 1.500 passagerer på ruten. Der er således tale om en vækst på mindst 133 procent.

”Det viser at sønderjyderne har taget godt imod os, den gode service og de lave priser,” siger Air Alsie’s direktør, Henrik Terkelsen, til CHECK-IN.dk.

Alsie Express er et datterselskab af Air Alsie og flyene opereres på Air Alsie’s AOC-licens.

Fulde huse
Mandagens fyldte fly har fået Alsie Express til at overveje hvornår selskabet skal sætte flere sæder ind i sine to matsorte ATR72-fly. Sagen er nemlig den, at Alsie Express-flyene i dag kun har 48 sæder installeret. Men flyene kan have op til 76 sæder.

”Nu skal vi lige se om det er en blivende tendens med fyldte fly. Hvis vi har fulde huse i et par uger, så vil vi overveje det,” forklarer Henrik Terkelsen.

Hvis Alsie Express beslutter sig for at sætte flere sæder i flyene vil der højest være tale om at der bliver i alt 66 sæder på hvert af flyene.

Med de nuværende kun 48 sæder kan Alsie Express tilbyde 109 centimeters benplads på den kun 35 – 45 minutter lange flyvetur. Med op til 66 sæder vil det blive markant mindre og i højere grad minde om benpladsen på andre selskabers ATR72-fly.

”Netop den gode benplads er en af hjørnestenene i vores koncept. Men med 66 sæder vil der stadig være god plads,” forsikrer Henrik Terkelsen.

Det er Danfoss’ stifter Mads Clausens fond, der har stillet flyene til rådighed for Alsie Express.