SOS fravælger Tyrkiet Ekspertens faste flyselskaber

De flyselskaber, der oprindeligt var sat til at skulle flyve Tyrkiet Ekspertens gæster hjem, bliver bevidst fravalgt af SOS International i forbindelse med hjemtagningen af den konkursramte charterarrangørs gæster.

Tyrkiet Ekspertens konkurs i lørdags ender uden tvivl med at koste Rejsegarantifonden et større millionbeløb. Til gengæld har flere danske flyselskaber udsigt til at tjene gode penge i kølvandet på konkursen. Selskaberne er nemlig blevet sat til at flyve strandede gæster hjem fra Tyrkiet. Gæster som ellers skulle have været med andre udenlandske flyselskaber.

Omkring 1.850 gæster strandede i Tyrkiet og på Gran Canaria, da Tyrkiet Eksperten gik konkurs i weekenden. Lørdag formiddag meddelte Tyrkiet Eksperten Rejsegarantifonden, at man måtte give op og dreje nøglen om. Derefter fik kurator Ole Borch fra advokatfirmaet Bech-Bruun SOS International til at iværksætte en større hjemtagning af de strandede gæster. SOS International fik med hjælp fra danske flyselskaber som Jet Time, Danish Air Transport og Thomas Cook Airlines Scandinavia de første omkring 1.000 gæster hjem i løbet af weekenden og mandag.

Torsdag gennemføres endnu en større hjemtagning, hvor Danish Air Transport, Thomas Cook Airlines Scandinavia og islandske Primera Air er hyret til at foretage fem ekstraordinære flyvninger fra tyrkiske destinationer til Billund, København og Aalborg.

Overholder aftaler
Tyrkiet Eksperten benyttede sig af en række flyselskaber, som stadig lever i bedste velgående.Efter planen skulle selskaberne have fløjet gæsterne hjem torsdag – sådan som de har gjort mange gange før. Men hos SOS International foretrækker man at anvende sine sædvanlige danske samarbejdspartnere. Det er selskaber, som SOS International også trækker på i forbindelse med større evakueringer i forbindelse med naturkatastrofer og politiske uroligheder.

”I en situation som denne er det vigtigt, at du kender kvaliteten af det produkt flyselskaberne leverer. Og at de overholder de aftaler, som vi laver med dem,” forklarer Susanne Holst, der er ansvarlig for flyoperationer hos SOS International.

“Vi har i processen været i dialog med en lang række leverandører, men vores grundlag for at vælge leverandører, som vi allerede har et samarbejde med er, at situationen i lørdags var forbundet med stor usikkerhed i forhold til hvem, som kunne yde garanti for hvem. Derfor valgte vi i samråd med Rejsegarantifonden at benytte SOS Internationals partnere med eksisterende aftaler for at undgå unødig gene for gæsterne, som der på det tidspunkt var kendskab til,“ forklarer Susanne Holst.

Tyrkiet Eksperten benyttede blandt andet de to tyrkiske flyselskaber Freebird og Onur Air, egyptiske Air Cairo, lettiske Smart Lynx og islandske Primera Air. Kun sidstnævnte selskab har SOS International valgt at samarbejde med. Således gennemfører Primera Air to ekstraordinære og tre i forvejen planlagte flyvninger med Tyrkiet Eksperten-gæster torsdag og fredag.