Southwest-piloter vil stoppe Norwegian

6.500 piloter i det Dallas-baserede Southwest Airlines, der er verdens største lavprisflyselskab, vil forhindre Norwegian i at flyve til USA på en irsk driftstilladelse.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian har siden den 3. december tiltrukket sig særlig stor opmærksomhed fra hele den amerikanske luftfartsindustri. Det var nemlig dagen, hvor Norwegian gennem sit irske driftsselskab Norwegian Air International Limited indsendte en ansøgning til det amerikanske transportministerium, Department of Transportation (DOT), om tilladelse til beflyvning af USA.

Sidenhen er det strømmet ind med indsigelser fra amerikanske luftfartsorganisationer. Først på banen var den amerikanske pilotorganisation ALPA (Air Line Pilots Association) på vegne af sine 50.000 amerikanske piloter. Så fulgte det amerikanske transportarbejderforbund AFL-CIO, der repræsenterer op imod 12 mio. amerikanske transportarbejdere.

Sidenhen kom Airlines for America, som de 11 største amerikanske flyselskaber står bag, mens Allied Pilots Association, der repræsenterer 10.000 piloter ansat hos American Airlines, var fjerde organisation, der har kontaktet DOT for at forhindre Norwegian i at realisere planerne med det irske driftsselskab.

Lillejuleaftensdag tilsluttede 6.500 piloter i verdens største lavprisflyselskab, Southwest Airlines, sig rækken af fagforbund, interesseorganisationer og fagforeninger, der har rejst kritik af Norwegian-modellen.

Vil modsætte sig bekvemmelighedsflag-strategi
Southwest Airlines Pilots´ Association (SWAPA) skriver til DOT, at man vil modsætte sig en model, hvor Norwegian Air International tilsyneladende selv vil vælge, hvilke love og regler fra hvilket land, som man agter at følge og kalder Norwegians forretningsmodel for en bekvemmelighedsflag-strategi. Herudover sammenligner SWAPA med tilsvarende forhold i markedet for fragt- og containerskibe, hvor mange skibe er havnet under Liberia-flag.

“Når vi adresserer emnerne i Norwegians ansøgning handler det ikke om transport at ‘døde’ fragtcontainere, men om sikkerhed og bekvemmelighed for amerikanske flypassagerer,“ skriver flykaptajn Mark Richardson, der er formand for SWAPA.

Ifølge SWAPA er det kun muligt for DOT at godkende ansøgning fra Norwegians irske driftsselskab, hvis det i henhold til den amerikanske lovgivning vil være i “offentlighedens interesse“ jvf. 49 U.S.C. § 41302.2. Og det mener SWAPA ikke vil være sandsynligt.

“Da Norwegian Air Shuttle allerede har et AOC (driftstilladelse, red.) i Norge, har hovedkvarter i Norge, har træningsfaciliteter i Norge og følger den velansete norske lovgivning, så er grunden til, at Norwegian Air Shuttle har tilført komplekse elementer fra Irland, Thailand og Singapore til selskabets operation ganske indlysende, selv for folk, der ikke har den fornødne indsigt i branchen,“ mener Mark Richardson.

Derfor mener SWAPA, at emnet skal drøftes på det kommende EU-US Joint Committe Meeting i Washington den 8. januar, hvis DOT ikke forinden har afvist ansøgningen fra Norwegian.

Opbakning fra Florida-lufthavn
Efter at der er kommet en række indsigelser til DOT mod Norwegians operationsmodel på det amerikanske marked, er der blot kommet en enkelt støtteerklæring.

Den er indsendt af Fort Lauderdale-Hollywood International Airport på vegne af Broward County i Florida. Her er der tilsyneladende legitime interesser i at fastholde Norwegians rutetrafik til lufthavnen i det sydlige Florida.

“Norwegian er det eneste flyselskab, der tilbyder nonstop-flyvninger fra Skandinavien til Fort Lauderdale. Denne service er af vital betydning for Fort Lauderdale og hele regionen i det sydlige Florida, da Skandinavien er et af de største markeder for indkommende turisme fra Europa. I 2012 bidragede 250.000 besøgende fra Skandinavien med omkring 25,5 mio. dollars til regionens økonomi,“ skriver Kent G. George, Director of Aviation hos Fort Lauderdale-lufthavnen, der er ejet af Broward County.