Dette Boeing 777-200ER fly fra Malaysia Airlines forsvandt den 8. marts 2014.

Stadig intet spor af MH370

Efter mere end 50 dages intensiv eftersøgning er det ikke lykkedes at finde et eneste spor efter det Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines, som forsvandt 8. marts.

I dag er det 51 dage siden, at et Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines forsvandt fra radarerne i luftrummet over Malaysia. Siden har det ikke været muligt at finde bare den mindste vragrest, oliespor eller radiosignal fra flyet, der med rutenummeret MH370 var på vej fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina med i alt 239 personer ombord.

En eftersøgningsindsats ledet af de australske myndigheder med deltagelse af fly og skibe fra en lang række verden fortsætter ufortrødent over 1600 kilometer vest for Australiens vestkyst i Det Indiske Ocean. Efter nogle ugers eftersøgning i området omkring Malaysia begyndte eftersøgningen at flytte mod syd ud fra en teori om at flyet har ændret kurs med omkring 180 procent og sat kursen mere eller mindre direkte sydpå mod Sydpolen. Derfor begyndte skibe og fly at lede i et enormt område i Det Indiske Ocean. Området er langsomt blevet indsnævret. Og fredag kunne de australske myndigheder meddele, at 95 procent af eftersøgningsområdet nu var afsøgt. Eftersøgningen får blandt andet hjælp fra en miniubåd.

Det er formentlig et spørgsmål om få dage eller uger inden den storstilede eftersøgningsindsats indstilles i området. For hvad skal man stille op, når man har søgt alle de steder hvor man forventer at flyet kan være styrtet ned, og det så bare ikke er der?

Tilbageholdte ansatte
Mens eftersøgningen fortsætter i Det Indiske Ocean, så vokser frustrationerne og fortvivlelsen hos de pårørende og udvikler sig i flere omgange til direkte konfrontationer med personale fra Malaysia Airlines. Således blev 10 ansatte fra selskabet torsdag i sidste uge tilbageholdt på et hotel i Beijing af op mod 600 vrede kinesiske pårørende, mens mange af de pårørende gik mod den malaysiske ambassade i den kinesiske hovedstad. De forlangte at en repræsentant fra den malaysiske regering skulle mødes med dem. Først efter 10 timers tilbageholden blev de ansatte fra Malaysia Airlines frigivet.

Et par dage før blev selskabets sikkerhedschef overfaldet af en pårørende til en passager på MH370 på det samme hotel, hvor mange af de pårørende har holdt til siden nyheden om flyets forsvinden den 8. marts. Begge episoder er blevet meldt til politiet, oplyser Malaysia Airlines.

Holdt vejret
Undervejs i den 51 dage lange eftersøgning med deltagelse af op mod 25 lande er der flere gange dukket ting op, som gav et kortvarigt spinkelt håb om, at nu havde man endelig fundet spor af flyet. Noget man troede kunne være vragrester fra flyet skyllede fornylig op på Australiens vestkyst, men det viste sig ikke at stamme fra flyet.

Verden holdt for alvor vejret i håb om at nu var det nu, da et kinesisk skib meldte, at det havde opsnappet ping-signaler på den frekvens som flys sorte bokse anvender i det område i Det Indiske Ocean, hvor man søgte efter flyet. Men signalerne var meget svage og kortvarige. Det har ikke siden været muligt at opfange lignende signaler.