Stor forskel på krav til Greenland Express

Der er stor forskel på de betalingsbetingelser, som nystartede Greenland Express har fået hos lufthavne og handlingselskaber.

Greenland Express skal efter planen i dag gennemføre sin tredje rotation fra Aalborg via København og Reykjavik til Kangerlussuaq og retur. Samtidig er det planen at flyve en parallel tur fra Aalborg via København og den islandske by Akureyri til Narsarsuaq og Kangerlussuaq. Flyvningerne skal gennemføres med to Fokker 100-fly, som selskabet har leaset hos hollandske Denim Air.

Initiativtageren til Greenland Express er den grønlandske iværksætter Gert Brask, der har flere konkurser på samvittigheden. Han har en anonym kreds af investorer i ryggen.

De lufthavne og handlingselskaber, som skal ekspedere flyene undervejs, har vidt forskellige opfattelser af hvor skrappe betalingsbetingelser det nystartede luftfartsselskab skal have. Nogle holder selskabet i kort snor, mens andre blot forlanger betaling på samme vilkår som mere veletablerede luftfartsselskaber har.

Hjælpe dem i gang
I Aalborg Lufthavn, hvor flyene starter ud fra, er kravet for betaling af landingsafgifter, passagerafgifter og handling løbende måned plus 20 dage. Det er samme vilkår som alle andre luftfartsselskaber, der opererer fra den nordjyske lufthavn, får.

”Vi vil gerne hjælpe dem i gang. Og de skylder os ikke noget,” siger chef for Aalborg Lufthavn, Søren Svendsen, til CHECK-IN.dk.

En uge af gangen
På selskabets næste stop i København har piben en helt anden lyd. Når de to Fokker 100-fly onsdag formiddag kommer til København, vil det være mandskab fra handlingselskabet Aviator, der står for at checke passagerer og bagage ind samt lodse og laste kufferter og boarde passagererne. Og her har man valgt at holde Greenland Express i kort snor.

”De betaler for en uge af gangen,” forklarer direktør for Aviator i Københavns Lufthavn, Ole Brinks Andersen.

Hos Københavns Lufthavne A/S vil man ikke gå i detaljer med aftalen med Greenland Express. Men lufthavnen har taget sine forholdsregler.

“Vi har forsøgt at sikre os bedst muligt, at vi kan få betaling for Greenland Express’ brug af lufthavnen,“ siger pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen.

Normale vilkår
På Grønland har Mittarfeqarfiit, der står for driften af 13 lufthavne og 46 helipads, indgået aftaler med Greenland Express om luftfartsselskabets brug af lufthavnene i Kangerlussuaq og Narsarsuaq. Lufthavnsmyndigheden ønsker ikke at gå i detaljer med kontrakten, men understreger, at man ikke har taget særlige forholdsregler.

”Vi har indgået en ganske normal kontrakt på ganske normale vilkår,” forklarer business development manager Svend Christensen fra Mittarfeqarfiit til CHECK-IN.dk.

Kun ganske få passagerer var med på Greenland Express’ to første rotationer tidligere på måneden.