Stort ja til gardinaftale

91 procent af SAS’ danske kabinepersonale stemte ja til aftalen om vilkårene for at hvile sig bag gardiner på fire langdistancefly.

SAS’ danske stewardesser og stewarder har ikke noget mod fremover at skulle hvile fødderne, kroppen og hovedet bag et gardin i stedet for en fast væg, når turen går frem eller tilbage over Atlanterhavet på fire af SAS’ i alt 12 langdistancefly.

Således stemte 91,4 procent ja, da stewardessernes fagforening, Cabin Attendants Union, sendte en aftale med SAS om nye hvilemoduler på Airbus A330-flyene til afstemning blandt medlemmerne. Over 700 medlemmer, svarende til 63 procent af det samlede antal medlemmer, stemte. Og mere end ni ud af ti sagde altså ja til aftalen.

Det er dog langt fra alle medlemmer, der kommer til at skulle arbejde under den nye aftale. Det er nemlig kun en lille andel af SAS’ danske stewardesser og stewarder, der arbejder på langdistanceflyene. Og det er ofte kun det ene af de fire Airbus A330-fly, som opererer ud af Københavns Lufthavn. De tre andre bruges ofte fra Oslo og Stockholm til USA. Men alle fik altså lov til at stemme ja eller nej til aftalen.

Vægge kostede ekstra
Det har været nødvendigt at forhandle en ny aftale på plads, da SAS i forbindelse med opgraderingen af flyets kabiner har valgt, at lade de nuværende faste vægge rundt om kabinepersonalets hvilemodul bagerst i flyets economy-kabine erstatte af et gardin. Det skyldes, at gardiner var en del af standardudstyret hos leverandøren af kabineindretning. Hvilemoduler med faste vægge havde kostet ekstra. Desuden giver gardinerne plads til seks flere sæder til betalende passagerer. Ikke uvæsentligt når SAS ofte har høj belægning på de langdistanceruter, hvor Airbus A330-flyene anvendes.

SAS har igangsat en storstilet opgradering af kabinerne på alle sine 12 langdistancefly startende med de fire Airbus A330-fly. Det første fly er lige nu ved at få monteret nye sæder i Schweiz og indsættes i rutefart fra midten af februar. Med gardiner og dansk kabinepersonale.