Kristian Tvergaard, direktør i Heartland. (Foto: SUN-AIR Aviation Group)

Sun-Air frygter ikke SAS-konkurrence

Hos Sun-Air i Billund tager man det jyske SAS-indtog på Stockholm-ruterne med ophøjet ro. ‘Vi leverer et helt andet produkt end SAS,’ siger selskabets kommercielle direktør, Kristian Tvergaard.

Sun-Air of Scandinavia i Billund er en rigtig niche-operatør. Det regionale flyselskab, der flyver som franchise-partner for British Airways, har gennem tiden manøvreret sig rundt i et konkurrencepræget luftfartsmarked, fordi selskabet netop har specialiseret sig i nicheproduktion.

Men nicher har man typisk kun på lånt tid, hvorfor man umiddelbart kunne tro, at SAS vil kunne udkonkurrere flyselskabet på ruterne fra Billund og Aarhus til Stockholm-Bromma lufthavnen. SAS åbnede mandag nye ruter fra Billund og Aalborg til Arlanda-lufthavnen udenfor Stockholm.

“Vores kunder er glade for at flyve på Bromma-lufthavnen. Vi kan ikke se en væsentlig påvirkning på vores bookingtal i de kommende fire til seks uger,“ fortæller Sun-Air´s kommercielle direktør, Kristian Tvergaard, til CHECK-IN.dk.

SAS har med gårsdagens ruteåbninger samlet sat 1.500 flysæder til salg hver uge mellem de to jyske lufthavne og Stockholm-Arlanda. En kapacitet, der overstiger det udbud, som Sun-Air i forvejen har haft fra to jyske lufthavne til Bromma.

Men ifølge Kristian Tvergaard er der en tydelig forskel i de to flyselskabers produkt.

“Vi flyver på de rigtige tidspunkter til det centrale Stockholm samtidig med, at vi giver den rigtige service ombord. Herudover kan vi levere et jetprodukt, men SAS kan tilbyde turboprop-fly. SAS leverer et helt andet produkt,“ mener Kristian Tvergaard.

Plads til begge
Givetvis vil mange rejsende på de nye ruter være nuværende SAS-passagerer, der tidligere har rejst via København, men som vil benytte de nye direkte ruter den ene vej, eller på begge veje fremover. Det kan blandt andet være trofaste SAS-passagerer, der har valgt det skandinaviske flyselskab på grund af loyalitetsprogrammet SAS EuroBonus, som kan være vanskeligt at konkurrere med for mange flyselskaber.

“Vi bliver ikke udfordret af SAS´ bonusprogram. Vi har sammen med British Airways vores eget loyalitetsprogram, som vores kunder værdsætter,“ siger Kristian Tvergaard.

Og kunderne kommer sikker til at holde endnu mere af Executive Club-programmet fra British Airways. Fra i går og indtil udgangen af oktober er det nemlig muligt, at optjene dobbelt Avios-point på ruterne mellem Jylland og Stockholm.

Spørger man i Billund Lufthavn, er det heller ikke vurderingen, at SAS vil kunne udkonkurrere Sun-Air.

“I dag har vi både Sun-Air, SAS og Norwegian som operatører på ruten fra Billund til Oslo. På samme måde forventer vi, at der er så stor efterspørgsel på direkte flyruter til Stockholm, at der er plads til begge flyselskaber,“ siger marketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn.