Niels Sundberg, formand for Erhvervsflyvningens Sammenslutning og ejer af Sun-Air.

Sundberg: SAS-støtte er ikke fair play

Hvis SAS skal have en statsgaranti i ryggen for at kunne overleve, så skal andre danske luftfartsselskaber have samme mulighed. Det er budskabet fra Sun-Air boss Niels Sundberg på sin sidste dag i luften.

Når Dornier 328-maskinen fra Sun-Air med rutenummeret BA8222 fredag formiddag lander i Billund Lufthavn efter en tur fra Bruxelles, vil det være sidste gang Sun-Airs ejer Niels Sundberg sidder i cockpittet på en kommerciel flyvning. Han runder 65 år, og så må man ikke længere flyve kommercielt.

Men det er ikke ensbetydende med, at Niels Sundberg stikker piben ind. Den jyske luftfartsdirektør har aldrig været bange for at sige sin mening og råbe andre op, når han mener, at tingene ikke går efter bogen.

Mest markant da han i 1996 skrev til EU-Kommissionen og luftede sin forundring over det samarbejde, som Maersk Air og SAS netop havde indgået. Brevet endte med at munde ud i en af de største kartelsager i europæisk luftfart og millionbøder til både Maersk Air og ikke mindst SAS. For samarbejdet var langt fra så uskyldigt, som det så ud på overfladen.

Men Niels Sundberg er ikke færdig med at råbe op. Denne gang er det den forskelsbehandling mellem SAS og de øvrige skandinaviske luftfartsselskaber, som Niels Sundberg mener efterårets redning af SAS er et klokkeklart eksempel på.

Efter at SAS-ledelsen havde indgået aftaler om forringede løn- og arbejdsvilkår med selskabets flyvende personale, stod de tre statslige ejere og SAS’ bankforbindelser klar med en lånegaranti til at holde selskabet oven vande.

”Hvis SAS skal have en statslig garantiordning for at kunne udvikle sig og overleve, så skal vi andre danske selskaber da have det samme,” påpeger Niels Sundberg og fortsætter:

”Når der skal statstilskud til for at selskabet kan klare sig, så er det ikke fair play. Det bør være markedskræfterne, der afgør hvem der klarer sig bedst. Og ikke om man med skatteyderkroner i ryggen er i stand til at dumpe prisen ned til under hvad der er rentabelt, ” siger Niels Sundberg.

Sun-Air har gennem adskillige år haft en strategi om at holde sig til mindre udenrigsruter fra Jylland. Samtidig har SAS lagt stor vægt på, at København var selskabets danske trafikknudepunkt. Derfor var feederforbindelser ind til København det eneste SAS havde at tilbyde til jyderne. Ingen udenrigsruter fra det jyske.

Men det ændrer sig nu. Fra midten af august vil SAS flyve to gange dagligt på alle dage undtagen lørdag mellem Billund og Stockholm Arlanda samt tre gange om ugen mellem Aalborg og Stockholm Arlanda.

Sun-Air flyver i dag to gange om dagen mellem Billund og Stockholms citylufthavn Bromma. Og Niels Sundberg frygter ikke for konkurrencen fra storebror.

”Bromma og Arlanda er to vidt forskellige produkter. Bromma tager dig ind midt i byen, mens Arlanda er god, hvis du skal videre op i Sverige. Det er ikke første gang nogen forsøger at komme ind på vores markeder,” understreger Niels Sundberg og peger på, at Cimber Sterling i sin tid fløj Billund – Stockholm Arlanda.