Dornier 328JET fra Sun-Air. (Foto: Sun-Air of Scandinavia)

Sun-Air overvejer rute til Københavns Lufthavn

Sun-Air, der i går åbnede base i Bremen Lufthavn, har planer om at overtage en SAS-udenrigsrute til København.

Inden længe kan der være en ny dansk operatør på vej til ruten mellem København og Bremen. Flere flyselskaber har gennem tiden forsøgt sig med varierende flytyper og kapacitet, men tilsyneladende har ingen endnu fundet den rigtige flytype til ruten.

Men nu rører Billund-selskab Sun-Air, der flyver som franchise partner for British Airways, på sig. Det danske flyselskab åbnede i går en base i Bremen Lufthavn, hvor man har placeret to fly, der blandt andet skal flyve til London City og Manchester fra den tyske regionale lufthavn. Men ambitionerne stopper ikke her, idet selskabet har Københavns Lufthavn i kikkerten efter at SAS har meldt ud, at man lukker ruten til Bremen til foråret.

I dag flyver SAS fem gange om ugen mellem København og Bremen med ATR72-600 fly, der har plads til 70 passagerer. Sidste flyvning skulle efter tidtabellen finde sted den 24. marts næste år, men SAS vil angiveligt allerede lukke ruten den 9. januar.

“Vi overvejer kraftigt at etablere os på ruten mellem Bremen og København, men nu skal vi lige trække vejret, efter vi i dag har åbnet to nye ruter fra Bremen til London City og Manchester. Det var først for nyligt at vi blev bekendt med, at SAS ville stoppe,” siger ejer og administrerende direktør Niels Sundberg fra Sun-Air of Scandinavia til CHECK-IN.dk.

Vil kræve et tredje basefly
Sun-Air vil nu i gang med at undersøge potentialet på ruten, som eventuelt tænkes åbnet til sommertrafikprogrammets start i slutningen af marts måned næste år. Hensigten er at etablere en dobbelt daglig forbindelse fra den tyske lufthavn til København, hvilket i givet fald vil kræve et tredje basefly.

“Et tredje basefly vil ikke være noget problem, for flyene har vi allerede. Det bliver dog i givet fald en rute, der skal basere sig på point-to-point trafik samt trafik fra det finske marked via Finnair, der er vores oneworld-partner,” forklarer Niels Sundberg.

Ifølge Niels Sundberg har Sun-Air den rigtige flytype til at operere to gange dagligt på en rute, som andre selskaber med større fly har måttet opgive. Sun-Air flyver med de velkendte 32 sæders jetfly af typen Dornier 328JET.

Tidligere har ruten været trafikeret af det tyske flyselskab OLT Express, der benyttede SAAB 2000-fly med 50 sæder. Men i begyndelsen af 2013 måtte OLT Express indstille aktiviteterne, hvorfor SAS ikke længere kunne opretholde den codeshare-aftale, som selskabet havde med OLT på ruten mellem Bremen og København. I stedet valgte SAS fra oktober 2013 selv at flyve til den tyske by, der ligger et sted midt imellem Hamborg og den hollandsk-tyske grænse.

 

Relaterede artikler:

Rutelukninger hos SAS

To nye Sun-Air ruter fra tysk base

Dansk flyselskab åbner base i Tyskland

SAS åbner to nye ruter fra København

Slut med ruteflyvning mellem København og Bremen

x

Læs Også

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

SAS flytter terminal i Hamborg

Efter renovering af bagageanlægget er SAS vendt tilbage til Terminal 2 i Hamborg Airport.

Beskeden fremgang i Oslo og Stockholm

Københavns Lufthavn var den eneste nordiske hovedstadslufthavn med passagertilbagegang i januar. Fremgangen var dog beskeden i Oslo og Stockholm.

Fortsat tilbagegang i CPH

Flere langrutepassagerer og chartergæster til Egypten kunne ikke forhindre endnu en tilbagegangs-måned i CPH i januar.

Iranere får tredje Sverige-rute

Iran Air opgav at flyve til CPH på grund af strid om bevæbnede vagter. Nu åbner selskabet i stedet Malmø-rute.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.