(Foto: Sierra Nevada Corporation)

Sun-Air vil flyve til Zürich

British Airways franchiseselskabet Sun-Air of Scandinavia overvejer en ny rute fra Billund til Zürich fra slutningen af marts måned.

I efteråret 2001 lukkede det tidligere Maersk Air flyruten mellem Billund og Zürich efter blot at have fløjet et år på ruten. Dengang var der ikke kundeunderlag for en sådan rute.

Omkring 2004/05 havde Sun-Air of Scandinavia planer om at flyve på ruten, men det lykkedes ikke dengang at realisere planerne. Men nu vil det Billund-baserede flyselskab tilsyneladende forsøge sig igen.

“Vi er konstant på udkig efter nye forretningsmuligheder og forsøger at skaffe flere jetfly, så vi kan opfylde kundernes behov og starte nye ruter til eksempelvis Zürich i løbet af 2014,“ skriver administrerende direktør Niels Sundberg i forordet af januar-udgaven af Sun-Air Magasin, der ligger i flyets stolelommer.

Hos Sun-Air bekræfter kommerciel direktør Kristian Tvergaard, at selskabet overvejer at etablere direkte flyvninger mellem Billund og Zürich, og at man i øjeblikket har en dialog med to store jyske virksomheder, som har et passagergrundlag, der vil kunne styrke casen.

Ifølge Airport Coordination Denmark, der administrerer slot-ansøgninger til de største danske lufthavne, har Sun-Air søgt om start- og landingstilladelser fra sommertrafikprogrammets begyndelse til en rute fra Gøteborg via Billund til Zürich.

De ansøgte slots omfatter en daglig rundtur på alle ugens dage med undtagelse af lørdag. Der flyves fra Billund kl. 17.35 med en Dornjer 328JET med plads til 32 passagerer, og flyet vil være tilbage i den syddanske lufthavn kl. 21.55.

Kun point-to-point trafik
Udfordringen for Sun-Air vil være, at man skal flyve direkte ind til et Star Alliance-hub. Det betyder, at Swiss som hub-carrier ikke vil som udgangspunkt vil være interesseret i at indgå aftaler med Sun-Air om specialpriser for de passagerer, der måtte ønske at rejse videre. Det hænger sammen med, at Sun-Air gennem franchise-samarbejdet med British Airways er bundet op på oneworld-alliancen.

Derfor vil der kun være såkaldt point-to-point trafik som grundlag for ruten, hvilket kan vise sig ikke at være tilstrækkeligt. Sun-Air har dog succes med at flyve fra Billund til München, hvor den sydtyske lufthavn også er et Star Alliance-hub. Men her er passagergrundlaget tilsyneladende mere veludviklet gennem Siemens-aktiviteter i området samt trafikken fra danske virksomheder, der er underleverandører til bilproducenterne omkring München og Stuttgart.