SAS udfordrer Sun-Air på Oslo-rute

Fra den 30. marts næste år skal Cimber A/S flyve fra Billund til Oslo på vegne af SAS. Dermed øges fra en til to daglige afgange på ruten, hvor SAS nu kommer i direkte konkurrence med Sun-Air.

SAS etablerede sig i begyndelsen af september måned sidste år på ruten mellem Oslo og Billund. Der blev startet op med en middagsrotation med store Boeing 737-jetfly fra den norske base, men nu vælger SAS at gå mere helhjertet ind for en satsning rettet mod forretningsrejsende.

Det sker, når SAS fra den 30. marts forlænger sit samarbejde med Cimber A/S og indsætter et ATR72-fly fra det danske selskab på ruten til Oslo. Hermed bliver det muligt at flyve to gange dagligt med plads til 68 passagerer på hver afgang.

Med undtagelse af lørdag vil SAS flyve fra Billund henholdsvis kl. 06.10 om morgenen og kl. 16.50 om eftermiddagen. Om søndagen flyves en rundtur kl. 16.50.

“Afgangstiderne er planlagt ud fra det behov, som forretningsrejsende har for morgen- og eftermiddagsafgange. SAS forventer dog også efterspørgsel fra fritidsrejsende fra Billund og omegn, som vil besøge Oslo, eller nordmænd, som skal en tur i Legoland eller nyde Midt- og Sønderjyllands mange attraktioner,“ hedder det i en pressemeddelelse fra flyselskabet.

Med Cimber A/S som ny operatør for SAS på ruten mellem Billund og Oslo vil endnu et eksternt flyselskab skulle flyve udenrigsruter for SAS fra den sydjyske lufthavn. I forvejen skal Jet Time, svenske Braathens Regional (Golden Air) og finske Blue1 flyve for SAS, udover at SAS også vil benytte egne jetfly på ruterne.

Frontalangreb på Sun-Air
Med den nye fartplan og flytype kommer SAS til at rette et frontalangreb på Billund-selskabet Sun-Air of Scandinavia, der i British Airways-farver på hverdage flyver to gange dagligt kl. 07.40 og 16.30.

Sun-Air benytter Dornier 328 jetfly med plads til 32 passagerer og kan gennemføre flyveturen på en time og 20 minutter, mens Cimbers ATR72-fly er en smule langsommere.

Netop Sun-Air har traditionelt “ejet“ trafikken fra Billund til Oslo og Stockholm. SAS åbnede i august måned på ruten mellem Billund og Stockholm-Arlanda, hvilket er en af flere årsager til, at Sun-Air efter nytår lukker ned på ruten. På sigt kan Oslo-ruten også komme i fare, hvis de jyske passagerer foretrækker SAS-produktet fremfor Sun-Air.

“Det kommer ikke som nogen overraskelse for os, at SAS vil flyve denne rute. Jeg har svært ved at sige, om markeder er stor nok til to operatører med mindre fly,“ siger Sun-Air´s administrerende direktør og ejer Niels Sundberg til CHECK-IN.dk.

Ikke for enhver pris
Niels Sundberg er stolt af det jet-produkt som Sun-Air i dag tilbyder på ruten og mener, at der er himmelhvid forskel på den kvalitet som SAS kan levere med Cimber A/S som samarbejdspartner.

“Gamle ATR-fly er ikke den service som vi ønsker at tilbyde. Det undrer mig, at SAS vil tilbyde sådan et lavkvalitetsprodukt til sine kunder. Produktet hører fortiden til,“ mener Sun-Air direktøren.

Han lægger samtidig ikke skjul på, at Sun-Air ikke for enhver pris vil fortsætte på ruten, hvis passagerne i det jyske marked hellere vil flyve med SAS.

“Kan vi se, at der ikke er forretning i at flyve ruten, vil vi ikke være der. Så må SAS flyve alene, hvorefter vi kan disponere flyene andre steder, hvor der er bedre indtjeningsmuligheder,“ er den noget kontante udmelding fra Niels Sundberg.

SAS oplyser, at billetsalget til de nye afgangstider på ruten vil blive åbnet den 8. januar 2014.