Svageste belægning hos SAS siden 2005

Det var i april måned vanskeligt for SAS at få nok passagerer ombord i flyene. Den totale kabinefaktor var blot 70 procent, hvilket gør det til den svageste april måned siden 2005. Det bekymrer aktieanalytikerne.

April måneds trafiktal fra SAS var imødeset med stor forventning hos aktieanalytikerne. Sydbank varmede op med et estimat, der forudsagde en RPK-trafikvækst på 7 procent samt en belægningsprocent på 75,5 procent.

Dette var SAS langt fra at indfri, da trafiktallene for april blev præsenteret i onsdags. Eneste positive meddelelse var, at den nye langdistancerute til San Francisco var kommet godt fra start. Det var der til gengæld andre ruter, der ikke var, idet belægningsprocenten for SAS Scandinavian Airlines faldt med 6,1 procentpoint til blot 70 procent. Dermed blev årets april måned den svageste siden 2005, hvor belægningsprocenten dengang var helt nede på 66,9 procent.

“Den totale kabinefaktor udviklede sig negativt i april, hvilket skyldes åbningen af nye ruter i Europa, hvor efterspørgslen sæsonmæssigt stadig er lav, samt påsken som delvist faldt i marts,“ hedder det i en fondsbørsmeddelelse fra SAS. Herudover har SAS ingen yderligere kommentarer.

Det er tilsyneladende de nyåbnede heltårsruter fra København, Oslo, Stockholm og Helsinki, der ikke lever op til forventningerne. Der er tale om ruterne til Budapest og Prag fra København. Fra Oslo er der åbnet ruter til Budapest og Berlin, mens Stockholm har fået en helårsrute til Vilnius. Fra Helsinki er der åbnet nye ruter til Paris og Prag.

På de fleste af ruterne er SAS i direkte konkurrence med Norwegian, men også CSA Czech Airlines, easyJet og Airberlin er blandt konkurrenterne. Og de har tilsyneladende så godt fat, at der er svært for SAS at trænge ind i markedet med de nye ruter.

Udvikling i trafiktal hos SAS Scandinavian Airlines
(april 2005 til april 2013)

Måned / år ASK (mio.) RPK (mio.) PLF (%) Pass. (mio.)
APR 13 3.492 2.443 70,0 % 2,222
APR 12 3.173 2.416 76,1 % 2,110
APR 11 2.759 2.084 75,5 % 1,881
APR 10 2.222 1.566 70,5 % 1,341
APR 09 2.818 2.067 73,4 % 1,864
APR 08 3.594 2.564 71,3 % 2,418
APR 07 2.955 2.171 73,5 % 2,032
APR 06 3.037 2.312 76,1 % 2,009
APR 05 3.339 2.233 66,9 % 2,040

Note: Blue1 er indeholdt i tal fra 2013 og 2012.

Tidligere blev trafiktallene fra finske Blue1 rapporteret separat i SAS Gruppen, men fra 1. oktober sidste år blev Blue1 integreret som et produktionsselskab i SAS, hvorfor producerede flyvninger for Scandinavian Airlines nu indgår i dette selskabs tal.

Bekymret analytiker
Hos Sydbank er chefanalytiker Jacob Pedersen bekymret over udviklingen i belægningsprocenten hos SAS.

“Belægningsfaldet er på hele 6,1 procentpoint – en størrelsesorden som SAS ellers kun har oplevet et par gange tidligere i de sidste 10 år. Uanset de ekstraordinære forhold er udviklingen en kilde til bekymring. Vækst er en forudsætning for en vellykket genopretning af SAS, og derfor skal de nye ruter gerne have god belægning. Vi retter nu ekstraordinær stor opmærksomhed mod belægningen i de kommende måneder og vil tæt følge op på, om kapacitetsvæksten sker med fyldte sæder,“ hedder det i en aktiekommentar.

Anbefalingen er da også “sælg“ fra Sydbanks side. Skuffelsen over den manglende vækst har tilsyneladende sat sit præg på vurderingen af aktien. April måneds trafikvækst hos SAS Scandinavian Airlines var således kun på 1,5 procent mod Sydbanks forventning om en RPK-vækst på 7 procent.

“Vi havde forventet væsentlig vækst i april, men SAS har overordnet haft langt sværere ved at fylde de nye sæder op, end vi havde ventet – selv om København-San Francisco-ruten har en belægning over 80 procent fra start. Isoleret set har afvigelsen i trafiktallene i forhold til vores forventninger en størrelse svarende til et væsentligt trecifret millionbeløb.“