British Aerospace BAe ATP fra NextJet. (Foto: Anna Zvereva / Wikimedia Commons)

Svensk flyselskab tæt på at lukke føderute til Helsinki

Efter blot 45 dages drift må NextJet den 1. november sandsynligvis lukke ruten mellem Västerås og Helsinki, da de lokale myndigheder ikke vil dække underskuddet.

Den nye lufthavnschef i Stockholm Västerås Airport, Tezz Tordsdotter Åkerman, fik i sidste uge en kedelig besked fra Västerås Kommune, der ejer lufthavnen. Beskeden lød kort og godt, at den nye subsidierede NextJet-rute til Helsinki, der blev åbnet den 15. september, skal stoppe snarest muligt, da der er udsigt til en gigantunderskud på 45 mio. svenske kroner for den lille svenske lufthavn. I 2015 rejste blot 115.000 passagerer gennem lufthavnen.

Ruten til Helsinki var en relativt stor satsning for Västerås-lufthavnen, og der var lokale og kommunale støttekroner i projektet, hvor et British Aerospace ATP-fly med plads til 64 passagerer skulle flyve 18 gange om ugen i hver retning mellem Västerås og Helsinki i et codeshare-samarbejde med Finnair. Kilder fortæller, at NextJet får et tilskud på 72,5 mio. svenske kroner per år i kontraktens fireårige periode, hvilket samlet svarer til 290 mio. svenske kroner.

Ifølge NextJet er der et stort marked mellem Västerås og Helsinki. Västerås er nemlig en del af Mälaren-regionen vest for Stockholm, hvor der bor mange finske immigranter, ligesom regionen også er hjemsted for et rigt forretningsliv, der med ruten ville få bedre flyforbindelser til udlandet via Helsinki.

Men salget er slet ikke gået som forventet, og flere afgange har været med næste tomme fly.

“Efter der er blevet foretaget et analysearbejde af passagerbelægningen på denne rute – blandt andet med hjælp fra Västerås Kommunes controller – har vi konstateret, at denne rute ikke er bæredygtig og må afvikles så hurtigt som muligt,” siger Anders Teljebäck, der er talsmand for byrådet i den svenske kommune, til Sveriges Radio P4 Västmanland.

Kan blive lukket ned 45 dage efter start
Med udmeldingerne fra byrådet i Västerås har NextJet angiveligt intet andet valg end at lukke ruten den 1. november, hvilket er blot 45 dage efter, at den blev igangsat.

Tilbage udestår så en forhandling om, hvem der skal betale afviklingsomkostningerne, der angiveligt løber op i et beløb på mellem 20 og 30 mio. svenske kroner. Anders Teljebäck vil dog ikke overfor P4 Västmannland bekræfte beløbets størrelse.

Hos NextJet opgiver man ikke så let, selvom ruteøkonomien er afhængig af attraktive vilkår fra den svenske lufthavn.

“Vi ved at ruten er efterspurgt. Ser man på prognoserne, havde man regnet med 1.200 rejsende på dette tidspunkt. Vi har nået 1.000 rejsende, så vi er lidt bagud i forhold til forventningerne, men når man kigger på antallet af bookinger frem i tiden, så ser det fornuftig ud,” siger Henning Lindberg, der er presseansvarlig for NextJet.

Derfor overvejer det svenske flyselskab i disse dage, om ruten skal fortsættes uden de lokale økonomisk opbakning.

NextJet fik i løbet af sommeren nye ejere, da Air Åland sammen med den finsk-svenske energivirksomhed Katternö overtog det svenske flyselskab for blot fem mio. svenske kroner. Overtagelsen kommer ovenpå to år, hvor NextJet samlet har tabt 85 mio. svenske kroner og måtte få de daværende ejere til at skyde 18 mio. svenske kroner i foretagendet.

Mange frygter, at tabet af NextJet-ruten og det store driftsunderskud i Västerås-lufthavnen kan blive begyndelsen til enden for den lille lufthavn, der er noget mindre end både Esbjerg Lufthavn og Karup “Midtjyllands” Lufthavn målt på antal passagerer. Det afviser Anders Teljebäck, der håber at det lykkes at finde en anden operatør til lufthavnen udover Ryanair.

 

Relaterede artikler:

Finnair styrker feed fra Sverige

Svensk flyselskab får nye ejere

SAS rydder op i codeshare-aftaler

NextJet lukker CPH-ruter

Svenske NextJet åbner to nye ruter til København