BAe 146 Avro RJ 100 fra BRA. (Foto: AlexanderPilot | Creative Commons 4.0)

BRA overtager endnu en svensk rute

Flyselskabet BRA går ind på ruten fra Kristianstad til Stockholm, som flere selskaber var interesseret i. Sparrow Aviation har opgivet ruten, der var selskabets eneste.

Det svenske flyselskab Sparrow Aviation har de seneste fire år fløjet på indenrigsruten mellem Kristianstad Österlen Airport og Stockholm Arlanda med op til 28 ugentlige afgange.

Men onsdag meddelte selskabet på sin hjemmeside, at man har valgt at lukke ruten, da ”fortsat flytrafik på Kristianstad Österlen Lufthavn ikke er kommercielt mulig på grund af manglende passagerudvikling”. Søndag den 24. juni bliver den sidste dag, selskabet betjener ruten, der er lufthavnens eneste rute.

Sparrow Aviation er et såkaldt virtuelt flyselskab, som ikke selv har fly eller besætninger, og selskabet har betjent ruten med en Fokker F50 fra det svenske selskab Amapola Flyg.

Nyt svensk selskab vil overtage
Allerede samme dag, som Sparrow meddelte sin exit, udsendte det nye svenske flyselskab Leap, der har overtaget resterne af det konkursramte Nextjet, en pressemeddelelse i Sverige om, at det ville overtage ruten fra Kristianstad til Stockholm fra august. Det kendte lufthavnen i Kristianstad dog ikke noget til.

”Jeg blev lige så overrasket som alle andre. Vi har ikke haft nogen kontakt, hvor vi har diskuteret kontrakter eller lignende,” sagde lufthavnens administrerende direktør, Jonas Haak, til Sveriges Radio. Han oplyste dog samtidig, at der var aftalt et telefonmøde med Sparrow Airlines senere torsdag, da de lige som andre selskaber havde vist interesse for ruten.

”Vi er jo en åben lufthavn, så vi er tilgængelig for alle flyselskaber, der vælger at flyve herfra,” sagde direktøren.

Men Leap havde tilsyneladende været lidt for hurtig på aftrækkeren, for midt på eftermiddagen torsdag gik det svenske flyselskab BRA ud med en pressemeddelelse om, at de overtager ruten fra den 27. august. BRA flyver dog ikke til Arlanda, men til Stockholm Bromma, som er selskabets base.

“Vi har i nogen tid haft mistanke om, at Sparrow tænkte på at lukke linjen mellem Kristianstad og Arlanda. Derfor har vi haft tid til at regne og vurdere mulighederne for at forbinde Kristianstad med Stockholm og vores andre destinationer i landet samt Helsinki via Bromma,” siger Christian Clemens, administrerende direktør i BRA.

Men så meget tid har BRA tilsyneladende heller ikke haft, for selskabet har endnu ikke taget stilling til, hvilken flytype, der skal bruges på ruten, eller hvor mange ugentlige afgange, der skal være. Det vil selskabet først meddele i løbet af næste uge.

Har overtaget to Nextjet-ruter
BRA overtog umiddelbart efter Nextjets konkurs ruterne fra Jönköping til Bromma og fra Sundsvall til Gøteborg. Begge ruter blev startet op den 28. maj.

BRA er varemærket i den svenske luftfartskoncern Braathens Aviation og er opstået ved sammenlægning af flere regionale svenske flyselskaber som Golden Air, Malmö Aviation og Sverigeflyg. Selskabet, der årligt transporterer 2,2 millioner rejsende, har 1.100 ansatte og der flyves til 13 destinationer med i alt 28 fly.

I dag råder BRA over 14 ATR72 og 12 British Aerospace Avro RJ 100/RJ85.

Flere Sparrow-ruter lukket siden 2014
Hvad der sker med flyselskabet Sparrow Aviation er uklart. Selskabets telefoniske kundetjeneste er i øjeblikket lukket. Selskabet hed tidligere Flyglinjen Kristianstad AB og ændrede i 2014 navn til Sparrow Aviation.

Samtidig overtog selskabet ruten fra Kristianstad til Stockholm, ligesom man startede en ny rute mellem Göteborg City Airport og Stockholm Bromma. Begge ruter blev dengang betjent med en lejet Embraer ERJ145 fra BMI Regional (fotoet ovenover, red.). Gøteborg-ruten måtte indstilles, da Göteborg City Airport blev lukket i 2015.

Sparrow Airlines har i en periode også drevet en rute mellem Halmstad og Stockholm Arlanda og en rute fra Halmstad til Kalmar og videre til Berlin. Begge disse ruter havde en kort levetid og lukkede i 2016.

 

Relaterede artikler:

DAT skal betjene tre svenske ruter

Nextjet-konkursbo overtages af Air Scandic

Nye aktører til populære indenrigsruter