Svenskere vil satse på lukningstruet lufthavn

Tre svenske flyselskaber med samme ejer vil slå sig sammen under ét navn og styrke sit indenrigsprodukt med udgangspunkt i den lukningstruede Bromma-lufthavn.

De har samme ejer. Men driver hver deres flyselskab uden det store samarbejde på tværs. Men det skal være slut næste år når Sverigeflyg, der har syv forskellige lokale brands, går sammen med søsterselskaberne Malmø Aviation og Braathens Regional med én organisation og under ét navn og med ét ”brand”.

”Det føles som et naturligt næste skridt for os. Vi har hver for sig udfordret de store spillere, men når vi slutter os sammen som ét selskab sammen vil vi have en tredjedel af indenrigsmarledet. Det giver os mulighed for at udfordre konkurrenterne yderligere og skabe mere attraktive rejsemuligheder for vores passagerer rundt om i Sverige,” siger Christer Paulsson, administrerende direktør i Sverigeflyg.

Kæmpe for Bromma
Blandt de fordele, som de rejsende vil opleve når selskaberne begynder at samarbejde, vil være, at selskabet kan operere med forskellige størrelser af fly på de forskellige ruter for at imødekomme den lokale efterspørgsel. Det vil også være nemmere at rejse videre fra Bromma ud i landet og til Bruxelles og Helsinki. Nye enkle og fleksible websalg af billetter er også noget af det, som Sverigeflyg og Malmø Aviation forventer, at kunderne vil sætte pris på.

”Vores fælles hub er Stockholm Bromma Lufthavn. Vi mener, at Sverige må have konkurrence på indenrigsflyvninger, og når vi slår os sammen, bliver vi en klar spiller, der vil kæmpe for Bromma’s fremtid,” siger Christer Paulsson med henvisning til, at et flertal i det nyvalgte byråd i Stockholm vil lukke citylufthavnen Bromma i løbet af tre år – cirka fem år hurtigere end oprindeligt planlagt.

Syv varemærker
Sverigeflyg flyver mindre svenske indenrigsruter under syv lokale varemærker kaldet Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg, Goldenair og Flysmåland. Hvert brand har et sted mellem en og seks ruter. Malmø Aviation flyver indenrigsflyvning på større ruter og en lille pallette af udenrigsflyvninger samt serie- og ad hoc-charter for blandt andet danske charterarrangører. Braathens Regional fungerer som produktionsselskab for SAS på wet lease-basis i stil med Cimber A/S og Jet Time’s ATR-operation.

Sverigeflyg, Malmö Aviation og Braathens Regional samt samt Braathens Technical og Braathens Training er ejet af Braathens Aviation Group. Det selskab er ejet af det norske investeringsselskab Braganza, som rigmanden Per G. Braathens og hans familie står bag. Familien ejede for år tilbage det norske flyselskab Braathens indtil det i 2003 blev solgt til SAS.

Virksomhederne samles i starten af 2015 i én fælles organisation. Og til efteråret vil de begynde at operere under samme navn og ”brand”.