Take away-mad hos SAS

Take away-mad har været inspirationen for SAS’ nye madkoncept, der ser dagens lys på søndag.

På søndag kan de første SAS-rejsende få en bid af selskabets nye udbud af mad, når SAS har premiere på sit nye mad- og drikkekoncept på samtlige flyvninger inden for Europa og Skandinavien samt indenrigs.

Konceptet er udviklet af SAS’ ansvarlige for mad og drikke i samarbejde med rejsende og kabinepersonalet og er en del af en større opdatering af SAS’ mad- og drikkesortiment, hvor naturlige råvarer og lokale leverandører er i fokus.

”Vi ved, at mad og drikke er en vigtig del af rejseoplevelsen og er glade for at kunne lancere et helt nyt koncept, hvor vi har lagt stor vægt på emballage, madkvalitet, og at oplevelsen i det store hele skal passe i sammenhængen. Vi har gennemarbejdet alt fra emballage til serveringsprocedurer for at give vores rejsende en endnu bedre og mere personlig helhedsoplevelse,” siger Stephanie Smitt Lindberg, produkt- og udviklingschef hos SAS.

Håndlavet og frisk
Sidst SAS fik nyt madkoncept var i 2013, da man omlagde hele servicekonceptet og indførte SAS Go og SAS Plus. Dengang var det caféer og café-kæder, som SAS ønskede at ligne.

”I arbejdet med det nye madkoncept har vi ikke set på hvad andre flyselskaber gør. Vi har i stedet set på hvad rigtige caféer og café-kæder i storbyerne gør. Vi fokuserer på håndlavet og frisk mad og drikke i luften. Vi har desuden arbejdet meget med smagen for at maden stadig smager godt, når den skal spises i 10 kilometers højde,” forklarede Philip Wågnert, vice president i SAS med ansvaret for produktudvikling, dengang.

Emballeret i en terning
I dag er det så take-away-kulturen, SAS har skelet til.

”Det nye design er unikt i branchen og er inspireret af take-away-kulturen. Frokost og middag er emballeret i en terning, som gør det nemt at spise, samtidig med at man arbejder, læser eller ser en film,” skriver SAS i en pressemeddelelse.

Overvægt til Sverige
Ligesom det er tilfældet i mange andre SAS-sammenhænge, så er sammensætningen af det nye madkoncept udtryk for en balancegang mellem de tre skandinaviske lande med en overvægt til Sverige. Således hentes grøntsagerne hovedsageligt fra tre gårde på den svenske ø Gotland og chokoladen er købt hos en producent i den svenske by Malmø.

Laks opdrættet i Norge samt brød og kalvekød fra Danmark har dog også fundet vej til de nye menukort.

Det nye mad- og drikkekoncept er en del af det såkaldte SAS New Experience, hvor SAS også opgraderer samtlige fly på kort- og mellemdistancer med nye kabiner og højhastigheds-WiFi.

 

Relaterede artikler:

SAS: 30 procent billigere billetter med nyt koncept

Nye SAS-menuer kan ikke købes om bord

Spiritus, chips og småkager skal øge indtjeningen hos SAS