TAP Portugal lukker otte storbyruter

Portugisiske TAP lukker otte ruter til europæiske storbyer, heriblandt en by i Norden. Samtidig omdannes Portugália Airlines til TAP Express og skifter hele flyflåden.

I midten af november måned købte konsortiet Atlantic Gateway 61 procent af aktiekapitalen i det portugisiske flyselskab TAP Portugal. Bag Atlantic Gateway står Azul-stifteren David Neeleman og en portugisisk forretningsmand ved navn Humberto Pedrosa.

De nye ejere har ikke ligget på den lade side siden overtagelsen af kontrollen med det portugisiske Star Alliance-flyselskab, og nu ser man de første resultater af en strategisk proces, der skal skabe et nyt og rentabelt TAP.

I første omgang har TAP besluttet at lukke otte storbyruter fra sommertrafikprogrammets begyndelse den 27. marts. Det går ud over fem ruter fra Lissabon til henholdsvis Bucharest, Budapest, Gøteborg, Hanover samt Zagreb. Fra Porto lukkes ifølge airlineroute.net ruterne til Barcelona, Bruxelles og Rom.

Indtil videre vil der ikke blive ændringer på ruten mellem Lissabon og København, som TAP betjener 10 gange om ugen.

Den overordnede strategi går ifølge TAP ud på, at trafikknudepunktet i Lissabon skal styrkes. Det sker ved at etablere en shuttle-forbindelse fra Porto med flyvning hver hele time dagen igennem Der vil i alt blive 16 daglige afgange mellem Porto og Lissabon opereret med forskellige flytyper afhængig af efterspørgslen.

Fra PGA til TAP Express
Som et led i at forme det nye TAP bliver datterselskabet Portugália Airlines (PGA) fra slutningen af marts måned omdannet til TAP Express. Samtidig bliver hele flåden skiftet ud, da de 16 fly i dag har en gennemsnitsalder på næsten 20 år.

TAP Express får i stedet leveret otte ATR72-fly samt ni Embraer 190, der skal erstatte to ATR42-fly, seks Fokker F100 samt otte Embraer 145. Det vil samlet koste TAP tre mia. kroner at udskifte flåden i TAP Express, men til gengæld har de nye fly et brændstofforbrug, der er 40 procent lavere end flyene i den nuværende flåde hos PGA.

Udover nyere fly bliver kapaciteten også øget med hele 47 procent, Således har de 17 nye fly en samlet kapacitet på 1.514 sæder mod 1.070 i dag. ATR72-flyene vil blive leveret med 70 sæder, mens Embraer 190-flyene vil have plads til 110 passagerer.

Drivkraften bag Atlantic Gateway-konsortiet er David Neeleman, der er stifter af og administrerende direktør for Azul Airlines, der er Brasiliens tredje største flyselskab. Azul er samtidig verdens største operatør af ATR og Embraer-fly med henholdsvis 50 eksemplarer af ATR72, 22 af Embraer 190 og 66 af den større Embraer 195-version.

“Den hurtige indfasning af de nye fly er kun muligt takket været samarbejdet mellem TAP og Azul, hvilket resulterer i forskellige og gensidige synergier, som er til fordel for begge flyselskaber,“ hedder det i en pressemeddelelse fra TAP.

TAP Express skal primært flyve på indenrigsruterne i Portugal samt på regionale ruter til Nordafrika, Spanien og Italien.

x

Læs Også

Flyselskaber trækker sig fra forhandlinger

Den planlagte privatisering af Star Alliance-selskabet TAP Portugal ser ud til at trække ud, efter at to mulige bydere netop har trukket sig fra forhandlingerne.

Udsigt til ny pilotstrejke

Piloterne i TAP Portugal planlægger en 10 dage lang strejke fra næste uge. Dermed ser striben af europæiske pilotstrejker ud til at fortsætte.

Stor Airbus-ordre fra europæisk Star-selskab

Med en ny hovedaktionær i ryggen køber Star Alliance-medlemmet TAP Portugal stort ind af Airbus-fly til både de oversøiske og de europæiske ruter.

Airspace-kabiner i 2017

I sidste uge kunne Airbus præsentere de nye Airspace-flykabiner ved verdens største udstilling for flyinterior, der blev afholdt i Hamborg. De ny kabiner skal gøres til et brand, som passagererne efterspørger.

TAP strammer grebet om CPH-rute

Det portugisiske Star Alliance-medlem TAP Portugal øger til sommer sin dominans på ruten mellem Lissabon og København.

Støv i cockpittet skabte frygt for brand

Et Airbus A319-fly fra TAP Portugal måtte for nylig under indflyvning til Københavns Lufthavn bede om prioritet, da der var en svag røgudvikling i cockpittet. Men der var i stedet brug for hovedrengøring i cockpit-panelet.