TAP strammer grebet om CPH-rute

Det portugisiske Star Alliance-medlem TAP Portugal øger til sommer sin dominans på ruten mellem Lissabon og København.

Det portugisiske luftfartsselskab TAP Portugal strammer nu grebet yderligere om ruten mellem Portugals hovedstad Lissabon og København. Det sker når selskabet fra 1. juli øger antallet af ugentlige frekvenser fra 13 til 14.

I dag flyver selskabet to rotationer på alle dage undtagen tirsdag, hvor der sidste år kun blev fløjet en rotation. Fra 1. juli frem til udgangen af september får tirsdagene også to rotationer med Airbus A320-fly fra det portugisiske Star Alliance-medlem.

Tage kampen op
Med oprustningen strammer TAP Portugal grebet om den rute, som selskabet i forvejen sidder tungt på.

På mange af ruterne fra København til de europæiske hovedstæder er det lokale flyselskab ofte i skarp konkurrence med både SAS, Norwegian og ofte også easyJet. Især i sommersæsonen kan der være kamp om passagerernes gunst. Ruten til Lissabon skiller sig ud ved at det kun er Norwegian, der har valgt at tage kampen op mod TAP Portugal på ruten til den portugisiske hovedstad. Og det med kun tre ugentlige afgange.

En af de tre afgange ligger netop tirsdag eftermiddag hvor TAP Portugals nye afgang også kommer til at ligge.

Udnytte placering
Den ekstra frekvens på Københavns-ruten er en del af en større oprustning, hvor TAP Portugal indsætter i alt 31 ekstra frekvenser på ruter til 10 europæiske destinationer. Oprustningen indebærer blandt andet at antallet af frekvenser mellem Lissabon og Oslo øges fra syv til 10 om ugen. Ruten til London Gatwick får fordoblet antallet af frekvenser fra fem til 10 og Berlin Schönefeld går fra syv til 12 ugentlige forbindelser.

TAP Portugal har mange flyvninger til Sydamerika og selskabet forsøger at udnytte Lissabons placering til at gøre lufthavnen til knudepunkt for trafikken mellem Europa og Sydamerika. Derfor handler oprustningerne ikke kun om at forbedre forbindelserne til Lissabon og det øvrige Portugal, men også om at forbedre transferforbindelserne.