Mahan Air's Airbus A340-600 i Københavns Lufthavn. (Foto: Københavns Lufthavn)

Teheran-rute godt fra start i København

Iranske Mahan Air, der flyver to gange om ugen mellem København og Teheran, har haft pæne passagertal siden opstarten i begyndelsen af juni.

Iran er det nye sort. Europæiske virksomheder ser store fremtidsmuligheder i den islamiske republik, der har ligeså mange indbyggere som Tyskland. Det er også årsagen til at stadig flere flyselskaber etablerer ruter til Teheran, der er landets hovedstad.

Der er endnu ingen direkte ruter fra Skandinavien med vestlige flyselskaber, men SAS har tidligere meddelt, at selskabet “med interesse” følger udviklingen i markedet mellem Skandinavien og Iran. Indtil videre må skandinaverne benytte den rute, som det private iranske flyselskab Mahan Air etablerede den 9. juni mellem Teherans Imam Khomeini International Airport og Københavns Lufthavn samt en tilsvarende rute fra Teheran til Stockholm, som drives af det statsejede Iran Air.

Mahan Air er tilsyneladende kommet godt fra start i Københavns Lufthavn. Tal fra Trafikstyrelsen viser, at der fra åbningen og frem til udgangen af juli har været 5.215 passagerer på ruten. Det svarer til 163 passagerer per flyvning, da der ved udgangen af juli måned havde været gennemført 16 flyvninger i hver retning.

Forskellige flytyper
Mahan Air benytter forskelligt materiel på ruten. Indvielsesflyvningen blev gennemført med et Airbus A340-600 fly med plads til 308 passagerer, mens ruten hovedsageligt trafikeres af fly af typen A340-300 samt i mindre omfang A310-300. Belægningsprocenten formodes at være lige i underkanten af 60 procent, hvilket er ganske imponerede for en ny rute, der ikke engang er distribueret i de internationale GDS-systemer.

Københavns Lufthavn opgjorde sidste år Teheran til at være den 7. største uservicerede interkontinentale destination fra København med et årligt potentiale på 32.337 passagerer. Dette estimat matcher ganske præcist det relative passagertal, som Mahan Air har skabt i de første måneder af rutens liv.

Mahan Air flyver på torsdage og søndage mellem Teheran og København. Flyet afgår fra Imam Khomeini International Airport kl. 06.45 lokal tid som rutenummer W5130 med ankomst i Københavns Lufthavn kl. 10.00. Returflyvningen finder sted kl. 11.30 med rutenummer W5131, og ankomsten er kl. 19.10 lokal tid. Flyvetiden er således på fem timer og 10 minutter i østgående retning og fem timer og 45 minutter vestgående. Det er et par timer hurtigere end Austrian Airlines, der i dag har den hurtigste transferforbindelse fra København til Teheran.

 

Relaterede artikler:

Den lange iraner kom til CPH

Nyt CPH-flyselskab forbudt i Saudi Arabien

SAS er tavs om Iran-rute

Mahan Air udvider med større fly til CPH

Mahan Air udsætter Iran-rute til København

x

Læs Også

CPH i toppen af europæisk punktlighed

Københavns Lufthavn var i 2017 den tredjebedste lufthavn i Europa til at få flyene afsted til tiden, viser ny analyse fra OAG.

Norwegian skruer igen op for CPH-rute

Norwegian øger i sommeren 2018 kapaciteten på sin rute mellem Københavns Lufthavn og Helsinki. Det samme gjorde selskabet sidste år.

Fly til CPH måtte omdirigeres på grund af syg kaptajn

En Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian på vej fra USA mod Københavns Lufthavn måtte omdirigeres til irske Shannon Airport, da flyets kaptajn blev syg.

ATP køber flere lufthavnsaktier

Københavns Lufthavnes storaktionærer ATP og den canadiske pensionskasse OTTP har købt aktier i lufthavnen for 750 millioner kroner

CPH overhalet af tre europæiske konkurrenter

Københavns Lufthavn er i 2017 røget ud af den europæiske top15 på baggrund af den næstlaveste vækst blandt storlufthavnene i Europa.

Flere ruter kan nyde godt af ny rabatmodel i CPH

Først efter den 1. april kan Københavns Lufthavn afsløre, hvilke ruter der kan få afgiftsrabat, og allerede nu er lufthavnen i dialog med færøske Atlantic Airways.