Tidligere SAS-selskab leger med BA

AirBaltic, som tidligere har haft SAS i ejerkredsen, har indgået et samarbejde med British Airways.

De sidder ikke stille hos det lettiske flyselskab airBaltic. Seneste tiltag er en codeshare-aftale med British Airways på airBaltics flyvninger mellem Riga og London Gatwick. Det gør det nemmere for rejsende med de to selskaber at rejse mellem Riga og destinationer over hele verden, som British Airways har forbindelse til fra London Gatwick.

Antallet af British Airways-rute fra London Gatwick er dog langt mindre end hvis airBaltic havde fløjet til London Heathrow, som British Airways’ primære trafikknudepunkt. Og der er hovedsageligt tale om leisure-destinationer i Sydeuropa samt oversøiske destinationer som Las Vegas, Orlando, Mauritius og Kingston på Jamaica.

Bredere publikum
AirBaltic flyver ni gange om ugen mellem Riga og London Gatwick med 146-sæders Boeing 737-300 fly, som selskabet har i alt otte af i sin flåde.

“Riga til London er langt den mest populær by-kombination for rejsende, der starter eller afslutter deres rejse i den baltiske region. Vi er meget glade for at tilføje British Airways, Storbritanniens største internationale flyselskab og en af ​​verdens førende globale luftfartsselskaber, til vores voksende familie af codeshare-partnere, og i fællesskab betjene passagererne på den travle Riga-London rute,“ siger airBaltics direktør, Martin Gauss.

“Tilføjelsen af ​​Riga til vores rutenet er en fantastisk nyhed for vores kunder, og vi ser frem til at arbejde med airBaltic til at introducere Letland til et bredere publikum,” Keith Williams, chef for British Airways.

I december sidste år indgik airBaltic et codeshare-samarbejde med Etihad fra Abu Dhabi, hvilket betyder, at der i dag er Etihad-koder på blandt andet airBaltics flyvninger til København og Billund.

AirBaltic betjener over 60 destinationer i Skandinavien, Europa, Rusland, Kaukasus og Mellemøsten fra sin base i Riga i Letland.

Airbaltic havde indtil 2008 SAS i ejerkredsen. Det var en del af SAS’ daværende strategi om at kontrollere markederne omkring Østersøen. En strategi, der også betød, at SAS havde interesser i blandt andet finske Blue1.