Tilbagegang i Københavns Lufthavn

Mens de skandinaviske konkurrenter havde solid fremgang, så faldt passagertallet i marts i Københavns Lufthavn, der giver påsken skylden.

Efter flere år med konstant stigende passagertal, så måtte Københavns Lufthavn i marts i år notere en tilbagegang i forhold til samme måned sidste år. Dog kun på 0,2 procent svarende til 4.367 færre passagerer, så der samlet set rejste 2.279.244 passagerer til og fra lufthavnen på Amager.

“Årsagen til faldet på 0,2 procent i antallet af passagerer er, at påsken i år falder i april og ikke som i marts sidste år. Og det kan mærkes på månedens trafiktal,” forklarer Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Den europæiske trafik faldt med 0,7 procent, mens den interkontinentale trafik steg med 0,2 procent. Indenrigstrafikken udviste dog vokseværk og steg med 5,9 procent i marts. Men når den europæiske trafik udgør 82 procent og indenrigstrafikken kun udgør 6,6 procent, så er det ikke nok til at opveje tilbagegangen i Europa-trafikken.

Klarede sig langt bedre
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så klarede Københavns Lufthavns to skandinaviske konkurrenter, Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda, sig langt bedre i marts end CPH. Her blev det til fremgange på henholdsvis ni og seks procent.

Da der fejres påske i alle tre lande må højtiden forventes at have omtrent samme indvirkning på flytrafikken i alle tre lande. Så uanset hvornår påsken faldt sidste år og i år, så klarede Københavns Lufthavn sig altså sig markant dårligere end konkurrenterne i marts.

Lufthavnen bruger da også hovedparten af spaltepladsen i sin pressemeddelelse om trafiktallene for marts på at fortælle om sommerens 15 nye ruter.

“Der er masser af nye rejsemuligheder både mod syd til for eksempel Thessaloniki og Torino, mod Øst til Kiev og Riga og mod Nord til Torshavn. Og så er der åbnet en ny langrute til Oakland ved San Fransisco. Det betyder, at der i år er endnu flere destinationer og flyselskaber at vælge i mellem til helligdags- og sommerferier,” siger Thomas Woldbye.

Lufthavnen har sågar fremstillet en lille grafik med de nye ruter.

Ny på listen
Årets tre første måneder i Københavns Lufthavn viser en samlet vækst i antallet af passagerer på 2,3 procent til 6.243.782. Det tal dækker over vækst på både indenrigs med 3,5 procent, Europatrafikken med 1,9 procent og de lange interkontinentale ruter med 4,0 procent.

London er fortsat den destination, som flest rejser til eller fra. Næsten 200.000 passagerer blev det til i marts. På anden- og tredjepladsen har Stockholm og Oslo byttet plads, i det Stockholm er gået 4,5 procent tilbage til 116.400 passagerer. Oslo er kun gået 0,4 procent tilbage til 117.205 passagerer. Ny på listen over de 10 største destinationer er München, som 40.168 CPH-passagerer rejste til eller ankom fra i marts. En fremgang på 18,4 procent og en plads som den 10. største destination.

 

Relaterede artikler:

Norsk og svensk fremgang

CPH overhalet af øvrige nordiske hovedstadslufthavne

Fremgang på alle fronter i CPH

CPH på vej ud af top15

x

Læs Også

Norwegian skruer igen op for CPH-rute

Norwegian øger i sommeren 2018 kapaciteten på sin rute mellem Københavns Lufthavn og Helsinki. Det samme gjorde selskabet sidste år.

Fly til CPH måtte omdirigeres på grund af syg kaptajn

En Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian på vej fra USA mod Københavns Lufthavn måtte omdirigeres til irske Shannon Airport, da flyets kaptajn blev syg.

ATP køber flere lufthavnsaktier

Københavns Lufthavnes storaktionærer ATP og den canadiske pensionskasse OTTP har købt aktier i lufthavnen for 750 millioner kroner

CPH overhalet af tre europæiske konkurrenter

Københavns Lufthavn er i 2017 røget ud af den europæiske top15 på baggrund af den næstlaveste vækst blandt storlufthavnene i Europa.

Flere ruter kan nyde godt af ny rabatmodel i CPH

Først efter den 1. april kan Københavns Lufthavn afsløre, hvilke ruter der kan få afgiftsrabat, og allerede nu er lufthavnen i dialog med færøske Atlantic Airways.

Lavere CPH-takster giver ikke mere Widerøe-trafik

Det er kundernes efterspørgsel og ikke lufthavnens takster der afgør, hvor meget norske Widerøe ønsker at bruge Københavns Lufthavn som trafikkundepunkt.