Tillægsydelser sikrede Finnair-overskud

Finnair fik et driftsoverskud på 177 mio. kroner i 2015. Beløbet svarer til de øgede indtægter ved salg af tillægsydelser.

Efter et driftsunderskud på 272 mio. kroner i 2014 kom Finnair i 2015 atter på rette kurs rent indtjeningsmæssigt. Driften viste et overskud på 177 mio. kroner, hvilket dog alene kan henføres til stigningen i de supplerende indtægtsstrømme kaldet “ancillary revenues“.

Det er således gebyrer og tillæg for bagage, sædevalg og måltider, der har drevet indtjeningsfremgangen.De supplerende tillægsydelser sikrede i 2015 Finnair ekstra 25,5 mio. euro i kassen, hvilket svarer til 190 mio. kroner. Stigningen i dette indtægtsområde var på 32,1 procent fra 79,1 mio. euro til samlet 104,6 mio. euro, hvilket omregnet til danske kroner svarer til 780 mio. kroner.

Gebyrer og tillæg udgjorde således seks procent af omsætningen i passagertrafikken, der var på 1.750 mio. euro.

76 kroner per passager
Det er i særdeleshed rejsende på Economy Class, der bidrager til de stigende indtægter på tillægsydelserne. På de interkontinentale ruter skal passagererne betale mellem 20 og 75 euro for forhåndsvalg af sæde. Ønsker man at have mere end et stykke bagage med, koster det mellem 60 og 150 euro per kuffert. Måltiderne er dog stadig uden beregning, men der skal betales mellem to og seks euro for snacks.

Ved rejser i Europa er der tre prisgrupper på Economy Class, henholdsvis Pro, Standard og Light. Pro- og Standard-billetter har gratis bagage inkluderet, mens Light-kunder betaler mellem 15 og 30 euro per stykke bagage. Sædevalg koster mellem seks og 40 euro for Standard- og Light-rejsende, mens måltider og snacks har et tillæg på mellem to og 17 euro for samtlige rejsende på Economy Class uanset prisgruppe.

Nogenlunde samme regler gør sig gældende ved indenrigsrejser i Finland, mellem de skandinaviske lande og Finland samt fra Finland til Baltikum. Forskellen er blot, at selv Business Class-passagerer skal betale mellem to og otte euro for lette måltider eller snacks.

Finnairs gebyrpolitik er således ganske veludviklet og bidrager pænt til indtjeningen. De supplerende indtægter udgjorde nemlig 10,16 euro per passager, hvilket svarer til 76 kroner. Hos Norwegian hentede man i 2015 hele 129 norske kroner per passager, hvilket er omkring 100 danske kroner.

Sammenlignet med Norwegian ligger Finnair derfor en smule bagefter, men taget i betragtning, at Norwegian er lavprisflyselskab og Finnair et netværksflyselskab, er præstationen ganske god.