Icelandair Boeing 757-300 (Foto: 123rf.com/profile_johann68 Stock Photo)

Topchef forlader Icelandair efter rekordår

Næsten 4,4 millioner passagerer rejste med Icelandair i 2017, men selskabet er gået ind i 2018 uden flyselskabets direktør, der er blevet offer for en organisationsændring.

Det er magisk, hvad der sker på Island i disse år. Turismen blomstrer, og en lind strøm af flyselskaber melder deres ankomst til vulkanøen i Nordatlanten. Det er godt for Island og tildels også godt for Icelandair, selvom det islandske flyselskab møder en stadig stigende konkurrence fra lavpriskonkurrenten WOW air samt de mange udenlandske flyselskaber, der sender fly og passagerer til Keflavik International Airport nær Reykjavik.

Icelandair havde passagermæssigt et godt 2017. Flyselskabet kunne for første gang i selskabets historie transportere flere end fire millioner internationale passagerer i løbet af 12 måneder. Samlet var der 4.386.776 passagerer, der var ombord på selskabets fly i løbet af 2017, og hele 92 procent var internationale passagerer. Der var nemlig blot 349.273 rejsende på indenrigsruter og regionale ruter.

Således var der en vækst på 10 procent på de internationale ruter samt syv procent på indenrigsruter og regionale ruter.

Ikke alene var der flere passagerer end nogensinde før. Det lykkedes også at få flere passagerer ombord på hvert fly trods en kapacitetsvækst på 12 procent. Belægningen blev nemlig øget med 0,3 procentpoint 82,5 procent på de internationale flyvninger, mens belægningen regional- og indenrigsflyvninger faldt med 2,5 procentpoint til 65,9 procent.

Fire direktører er skåret væk
Ved indgangen til det nye år har Icelandair foretaget nogle justeringer af organisationen. Der er skåret et ledelseslag væk, idet der tidligere var en direktion for koncernselskabet Icelandair Group og for flyselskabet Icelandair. Nu har man slået koncernledelsen og flyselskabets ledelse sammen, hvilket har betydet, at administrerende direktør Birkir Hólm Gudnason har forladt flyselskabet, hvor han har været ansat siden 2008. Samlet har fire direktører forladt selskabet.

Organisationsændringen skal ifølge selskabet medføre en større effektivitet og smidighed, så det bliver muligt at koncentrere sig om hovedforretningsområdet.

“Selskabet er vokset hurtigt igennem de senere år. Antallet af destinationer er vokset, vores forretningsområde og omsætning er vokset, vores flåde er vokset, og antallet af medarbejdere er vokset. De øvrige forretningsenheder har også vokset kraftigt, og koncernen er blevet mangedoblet i størrelse og omfang. Med de nuværende ændringer omstrukturerer vi virksomheden for at skærpe fokus på sin kerneforretning af internationale flyoperationer, hvor vi ser omfattende muligheder for fremtiden,” siger Björgólfur Jóhannsson, der fremover som koncernchef vil varetage den overordnede ledelse af koncern og flyselskab.

Fem nye divisioner
Flyselskabet Icelandair vil blive opdelt i fem divisioner, der får hver sin direktør med eget ansvarsområde. Bogi Nils Bogason bliver koncerndirektør for finansområdet, mens nyansatte Elísabet Helgadóttir bliver koncerndirektør for HR. Som koncerndriftsdirektør er udnævnt Jens Þórdarson. der tidligere har været ansvarlig for den tekniske afdeling. En nyoprettet stilling som direktør for forretningsudvikling og strategi skal varetages af Birna Ósk Einarsdóttir, mens Gudmundur Óskarsson som nyudnævnt kommerciel koncerndirektør får ansvaret for salg og marketing.

Selskabets nye direktion består af yderst kompetente mennesker med en bred vifte af uddannelse og erfaring, både inden for virksomheden og fra andre steder. Jeg har ekstremt store forventninger til det kompetente team, som nu skal løse opgaven med at lede vores personale mod de spændende tider, der ligger forude,” lyder det fra koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

Icelandair med MAX-8 til fire skandinaviske lufthavne

Gode rammer hos Icelandair

Ny prisstruktur hos Icelandair

Faldende overskud trods passagerfremgang

Icelandair lukker nordiske salgskontorer

x

Læs Også

Fortsat fuld fart på i Keflavik

Keflavik-lufthavnen på Island fortsatte sin kolossale passagervækst i 2017 og forventer at runde 10 mio. passagerer i år. Ikke mindst takket være en stribe nye USA-ruter.

Icelandair åbner rute til Kansas City

Springvandenes by bliver til maj Icelandairs nyeste USA-destination.

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.

Icelandair med MAX-8 til fire skandinaviske lufthavne

Billund får selskab af tre andre skandinaviske lufthavne, når Icelandair næste år begynder at rulle sine nye Boeing 737 MAX-8 fly ud over sit rutenet.

Syv timers flyvning på A320-rute

Verdens formentlig længste rute med Airbus A320 udgår fra en nordisk lufthavn, hvilket også er tilfældet med den nok længste Boeing 737-rute.

Ny prisstruktur hos Icelandair

Icelandair indfører en billigere Economy Light-serviceklasse på sine flyvninger, og det skal få det islandske flyselskab højere placeret i søgemaskinerne.