Emirates Boeing 777-200. Foto: Emirates.

Tre Emirates-fly til ophugning

Emirates har sendt det sidste af selskabets tre ældste Boeing 777-200A fly til ophugning. Efter 18 år i flåden er flyene for gamle i et selskab, hvor gennemsnitsalderen på flåden er lidt mere end seks år.

Når Norwegians nye Dreamlinere svigter, er det ofte et Boeing 777-200 reservefly fra portugisiske euroAtlantic, der tager over. Dette fly har en alder på 17 år og er således egnet som back-up for flyselskaber, der har et akut eller midlertidigt behov.

Hos Emirates Airlines har man ikke længere fly i flåden med så mange år på CV´et. Indenfor det seneste halve år har Dubai-selskabet skilt sig af med tre af de ældste Boeing 777-200 fly, der blev leveret tilbage i 1996. Flyene blev leveret blot et år efter, at Boeing 777 blev sat i kommerciel drift med United Airlines som lanceringskunde.

Emirates har netop taget A6-EMF ud af flåden som den sidste af tre Boeing 777-200A, der ikke længere passede ind i selskabets flådestrategi. Sidste tur foregik fra Dubai til Pinal Airpark i Arizonas ørken, hvor flyet venter på at blive demonteret.

“Hos Emirates har vi en meget aggressiv flådefornyelsesstrategi, der sikrer, at vi opererer en af verdens mest moderne, sikre og effektive flyflåde,“ siger Philip Audsley, der er chef for Aircraft Assets hos Emirates.

Ophugning i Mississippi
Omkring årsskiftet blev de første to af de ældste Boeing 777-fly taget ud af flåden. Flyene (A6-EMD og A6-EME) blev overtaget af amerikanske Universal Asset Management med hovedkontor i Memphis, Tennessee.

Flyene er nu opmagasineret i Tupelo Regional Airport i Mississippi, hvor det amerikanske selskab har lagerfaciliteter med i tusindvis af flydele, der er demonteret fra skrottede fly.

Inden flyene er blevet taget ud af Emirates-flåden, er de blevet malet i en neutral hvid farve og fået fjernet alle kommercielle kendetegn. Således er det kun tæppet i flyets midtergange, der afslører, at det oprindeligt har været et fly, der har været i drift for Emirates.

Første Boeing 777-200A blev skrottet allerede i slutningen af 2006. Det var et fly, der oprindeligt havde været leveret til British Airways og sidenhen havde fløjet for Khalifa Airways og brasilianske Varig frem til dette selskabs konkurs i 2005.

Det første Boeing 777-200A, der foretog en testflyvning i 1994 og blev leveret som lanceringsfly til United Airlines i 1996 er stadig aktiv i flåden hos det amerikanske flyselskab under den spektakulære registrering N7772.

Fakta:
The last flight of A6-EMF (YouTube)