Uenighed om vagter udskyder Iran Air-rute til CPH

For anden gang i år stikker det danske forbud mod bevæbnede vagter på fly en kæp i hjulet på et iransk flyselskabs ønske om en CPH-rute.

Et dansk forbud mod brugen af bevæbnede vagter ombord på flyvninger til og fra Danmark spænder indtil videre ben for Iran Airs planer om at åbne en rute mellem Irans hovedstad Teheran og den danske hovedstad København. Det er anden gang forbuddet mod bevæbnede vagter blokerer for en dansk Iran-rute.

Lørdag den 4. november klokken 12.20 skal et Airbus A300-600 fly fra Iran Air lande i Københavns Lufthavn og starte ruten, som selskabets planlægger at operere hver lørdag med returflyvning fra CPH kl. 13.50. Det er i hvert fald planen, fremgår det af selskabets hjemmeside.

Men på selskabets danske salgskontor hos Arya Travel oplyser man, at opstarten indtil videre er udsat på ubestemt tid på grund af manglende tilladelser fra Trafikstyrelsen.

Høre nærmere om planer
Da CHECK-IN.dk i starten af oktober skrev om den nye Iran Air-rute, havde Trafikstyrelsen slet ikke modtaget en ansøgning fra Iran Air og tog derfor kontakt til selskabet for at høre nærmere om deres planer.

Nu har parterne været i kontakt og godkendelsesprocessen er indtil videre strandet på, at de danske myndigheder forbyder bevæbnede vagter, mens de iranske myndigheder omvendt forlanger bevæbnede vagter på iranske flyselskabers flyvninger til udlandet.

Rede trådene ud
Dermed er Iran Air blevet fanget i den samme klemme som det andet iranske flyselskab Mahan Air blev fanget i tidligere i år. Her mødte kontrollører fra Trafikstyrelsen en bevæbnet vagt ombord, da de inspicerede et Mahan Air-fly i Københavns Lufthavn. Flyet var netop ankommet fra Teheran på den rute, som Mahan Air havde befløjet to gange om ugen siden juni sidste år.

I marts valgte Mahan Air midlertidigt at lukke ruten, mens man sammen med de danske og iranske myndigheder forsøgte at rede trådene ud. Både Politiets Efterretningstjeneste, Justitsministeriet og Udenrigsministeriet samt Trafik-, Bygge- og Boligministeriet har været involveret i sagen, som endnu ikke har fundet en afklaring. Mahan Airs flyvninger er derfor endnu ikke blevet genoptaget.

Stiltiende accept
Den danske praksis adskiller sig fra hvordan man gør i vores nabolande og andre EU-lande. De svenske luftfartsmyndigheder ønsker overfor CHECK-IN.dk ikke at oplyse noget som helst om hvilke selskaber der har lov til hvad. Men da Iran Air flyver til flere svenske lufthavne, så må man med rette antage, at det sker med bevæbnede vagter med svensk accept, eller at man har en ”don’t ask, don’t tell”-praksis med stiltiende accept fra myndighederne. De spørger ikke til det, og flyselskaberne taler heller ikke selv højt om det.

Både Mahan Air og Iran Air har flyvninger til Tyskland, ligesom Iran Air flyver til Storbritannien, Holland, Italien, Frankrig, Grækenland og Østrig.

 

Relaterede artikler:

København får atter flyrute til Teheran

Mahan Air-vagter holder myndigheder beskæftiget

Mahan: Danmark ene om at forbyde bevæbnede vagter

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Styrelse mørklægger sag om iransk flyselskab

Iran Air med ny A330 til Sverige