Uklar udmelding fra Dansk Luftfart om togplanen

Der er for mange modsatrettede interesser i brancheorganisationen Dansk Luftfart til at kunne udtale sig om togplanens konsekvenser for medlemmerne. I Aarhus Lufthavn bekymrer man sig ikke om togplanen.

Regeringens storstilede togplan udmøntet i Togfonden DK vil i 2030 have tilført 3,8 mio. flere rejsende over Storebælt, hvoraf 15 procent svarende til omkring 550.000 ventes at komme fra indenrigsflyene.

Det skulle i princippet vække bekymrede miner i brancheorganisationen Dansk Luftfart, der har fokus på medlemmernes erhvervspolitiske interesser i blandt andet national henseende.

Men med både flyselskaber og lufthavne som medlemmer kan det nogle gange være svært at finde fælles fodslag i sager, hvor der kan være modsatrettede interesser.En af disse situationer er regeringens udspil til en togplan, der på sigt vil underminere grundlaget for indenrigsflytrafikken fra flere jyske lufthavne.

Hos Dansk Luftfart mener man, at man skal betragte regeringens udspil med de helt store briller, da der er tale om en plan med en stor samfundsøkonomisk gevinst.

“Vi har ikke ingen kommentarer til regeringens udspil som sådan, men togplanen vil formentlig have en effekt på nogle af de lufthavne, der ligger tættest på hovedstadsområdet mens andre lufthavne vil få nogle infrastrukturelle fordele med en øget tilbringertrafik,“ siger chefkonsulent Per Henriksen fra Dansk Luftfart til CHECK-IN.dk.

Dansk Luftfart er af den opfattelse, at Aalborg Lufthavn og tildels Billund Lufthavn vil mærke mindst til effekterne af den såkaldte timemodel, der vil være klar i 2030. Lufthavnene i Sønderborg og Karup ventes at blive påvirket i en vis grad, mens Aarhus Lufthavn i særdeleshed forventes at kunne vinkel farvel til flere flypassagerer, når timemodellen vil betyde en makant reduktion af rejsetiden med tog fra Randers og Aarhus til hovedstaden.

Ingen bekymring i Aarhus Lufthavn
I Aarhus Lufthavn er lufthavnsdirektør Peter Høgsberg ikke særligt påvirket af regeringens planer for fremtidens togdrift, selvom hans lufthavn er i fare for at miste yderligere en del af passagergrundlaget.

“Jeg bekymrer mig ikke meget om det og ligger specielt ikke søvnløs over det. Vi har i lufthavnen lige nu helt andre udfordringer, der går på at skaffe mere trafik. Hvad der sker om 15 til 20 år kan vi ikke forholde os til lige nu,“ siger administrerende direktør Peter Høgsberg til CHECK-IN.dk.

Lufthavnsdirektøren hæfter sig ved, at togene afgår fra den centrale del af midtbyen, hvor der trods alt bor det færreste antal mennesker.

“Mange af vores kunder, der er forretningsrejsende, kommer fra forstæderne udenfor Ringvejen. Det vil kræve anlæggelse af mange parkeringspladser tæt ved Aarhus Hovedbanegård, hvis så mange flypassagerer skal flyttes over i togene,“ mener lufthavnsdirektøren. Herudover peges der på, at op imod 80 procent af passagererne på indenrigsruten til København rejser videre til udlandet.

Peter Høgsberg erkender dog, at flere rejsetilbud mellem København og Aarhus vil påvirke antallet af flyrejsende.

“Vi mister i dag til færgen, og så kan togene måske på et tidspunkt flytte et par procent mere over. Lufthavnens overlevelsesstrategi bygger ikke alene på en indenrigsrute til København. Vi kan nå at komme igennem tre til fire evolutionstrin, inden vi skriver 2030,“ konstaterer lufthavnsdirektør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn.