Boeing 757 fra United Airlines.

United opgiver rute til Skandinavien efter 16 år

I 2017 bliver der ingen direkte flyvninger mellem Oslo og New York-Newark med United Airlines. Amerikanerne har opgivet ruten.

Siden sommeren 2004 har amerikanske United Airlines (tidligere Continental Airlines, red.) kunnet flyve uden konkurrence direkte mellem Oslo og Newark-lufthavnen ved New York. Men sidenhen er både SAS og Norwegian kommet på banen, hvilket har gjort det mere end svært at fastholde markedspositionen.

Derfor har United Airlines ifølge Airlineroute.net besluttet at lukke sommerruten mellem Oslo og Newark i 2017. Oprindeligt var det planlagt, at United skulle flyve dagligt fra den 5. maj til 5. september med fly af typen Boeing 757-200, men nu er ruten fjernet fra reservationssystemerne.

Allerede i vinteren 2015/16 besluttede United at gøre Oslo-Newark-ruten til en sommerute, hvorfor flyvningerne blev indstillet fra september til maj måned. Det samme skete med ruten fra Stockholm-Arlanda til Newark, der dog fastholdes som sommerute i 2017.

De to skandinaviske ruter samt en rute til København arvede United fra Continental efter fusionen mellem de to flyselskaber. United valgte dog relativt hurtigt at lukke ruten fra København til Newark, hvilket allerede skete i september 2012.

“Det er desværre korrekt, at ruten skal lukke. Vi modtog beskeden lige inden sidste weekend. Vores ledelse har foretaget en evaluering af den transatlantiske trafik i foråret og sommeren 2017 og vil flytte nogle fly til andre markeder, og det kommer til at inkludere det fly, som skulle have fløjet mellem Oslo og Newark,” siger Robin Schoug, regional salgschef for United i Skandinavien, til CHECK-IN.dk.

Hård konkurrence
SAS genåbnede den 28. marts 2011 ruten mellem Oslo og New York den 28. marts 2011 med tre ugentlige afgange. Det blev en succes, således at der i dag flyves dagligt med A330-fly. Sidenhen åbnede Norwegian selskabets første langdistancerute fra Oslo til New York-JFK den 30. maj 2013, og på denne ruter flyver Norwegian i sommertrafikprogrammet fem gange om ugen med moderne Boeing 787 Dreamliner-fly.

Der er således hård konkurrence på de direkte flyvninger mellem Oslo og New York, hvor både SAS og Norwegian kan tilbyde rigtige langdistancefly i modsætning til United, der benytter et mellemdistancefly med kun en midtergang. Den hårde konkurrence bekræftes også af United Airlines.

“Det er ingen henmelighed, at der er et meget stor pres på billetindtægterne på ruterne fra Norge til USA,” bekræfter Robin Schoug.

Boeing 757-flyene er dog populære hos de norske passagerer, der rejser fra Oslo via Keflavik med Icelandair. Her kan det islandske flyselskab tilbyde to daglige flyvninger i hver retning mellem Oslo og New York-JFK med et flyskifte i Keflavik-lufthavnen. Trods flyskiftet er den samlede rejsetid på 10 timer, mens SAS og Norwegian gennemfører turen på otte timer.

Det islandske lavprisflyselskab WOW air, der ekspanderer voldsomt på ruterne til Nordamerika, har valgt at holde sig ude af slagsmålet om New York-passagererne fra Oslo. Selvom selskabet tilbyder daglige afgange mellem Keflavik og Newark, har man endnu ikke valgt at benytte sig af Oslo som feeder-destination.

 

Relaterede artikler:

United sæsonlukker skandinaviske ruter

SAS øger atter til New York

Rekordstort antal flyruter fra Norden til USA

CPH søger efter nyt selskab til New York-rute