Usikkerhed om Maersk-ejerskab af Star Air

Det Maersk-ejede danske fragtflyselskab Star Air kæmper lige nu om en kontrakt, der kan være afgørende for selskabets skæbne.

Rederikoncernen Maersks fodaftryk i luftfarten kan ende med kun at bestå af selskabets eget business jetfly. For det Maersk-ejede fragtflyselskab Star Air står lige nu i en hård kamp om at genvinde den kontrakt med kurérfirmaet UPS, som udgør langt hovedparten af selskabets arbejde.

Og hvis ikke Star Air får fornyet den 10-årige aftale, så kan det føre til at Maersk afvikler Star Air. Det vurderer flere kilder over for det internationale branchemedie Cargofacts. Maersk har de senere år trukket sig fra en række ikke-kerneaktiviteter. Og her kunne rollen som wet-lease operatør af fragtfly være det næste, som rederikoncernen sagde farvel til.

Særdeles eftertragtet
Star Airs 11 Boeing 767-fragtfly er primært beskæftiget med at flyve pakker for UPS på kryds og tværs af Europa med lufthavnen i Køln som den primære base. Men aftalen med UPS udløber senere på året. Og en håndfuld konkurrenter står på spring for at overtage kontrakten, der er særdeles eftertragtet i et meget presset marked for europæisk luftfragt. Ifølge Cargofacts er selskaber som West Atlantic, Farnair og ASL interesseret i at få fingre i UPS-kontrakten.

Boeing-flyene er alle leaset fra GECAS og kontrakterne udløber i 2015 og 2016.

Star Air beskæftigede i 2012 ifølge sin egen hjemmeside 192 personer, heraf omkring 115 piloter. Selskabet har hovedkontor i Kastrup Lufthavn Syd og kom ud af 2012 med et resultat på 77 mio. kroner før skat.

Star Air’s direktør, Søren Graversen, har over for CHECK-IN.dk ingen kommentarer til historien.