Term

Vælg New York-lufthavn efter behov

Når Norwegian i dag begynder at flyve fra København til New York får CPH helårsforbindelse til JFK-lufthavnen. Det giver nye muligheder for at vælge lufthavn i The Big Apple.

I dag begynder Norwegian at flyve mellem København og New Yorks John F. Kennedy Lufthavn. Dermed får CPH forbindelse til begge de store New York-lufthavne hele året rundt. Delta Airlines har de senere år nemlig kun fløjet mellem København og JFK-lufthavnen i en periode på tre måneder i sommerhøjsæsonen.

Norwegian lægger ud med to ugentlige forbindelser på fredage og mandage, men vil i slutningen af april øge til fire ugentlige forbindelser. Der er dog stadig et stykke vej op til SAS, der i øjeblikket flyver en gang dagligt til New Yorks Newark Lufthavn og i sommerfartplanen indsætter en ekstra aftenafgang fem dage om ugen.

Med den nye helårsrute til JFK-lufthavnen får de rejsende fra København to direkte porte ind til ”The Big Apple” at vælge imellem. To porte, som har hver deres fordele og ulemper.

”JFK er super hvis man skal køre nordpå og undgå citytrafikken. Den ligger på Long Island, som er et fantastisk udgangspunkt for en kør selv ferie i New England-staterne. Man tager bare færgen fra Long Island til Connecticut og kører videre nordpå,” siger Karin Gert Nielsen, direktør for Atlantic Link. Selskabet arbejder blandt andet for Discover America Denmark, der repræsenterer mere end 30 amerikanske luftfartsselskaber, hotelkæder, biludlejningsfirmaer, turoperatører, rejsebureauer, krydstogtsselskaber og regionale turistmyndigheder.

JFK-lufthavnen er trafikknudepunkt for store luftfartsselskaber som American Airlines, Delta Air Lines og lavprisselskabet JetBlue Airways. Norwegian sælger kun point-to-point billetter til JFK. Det er således ikke muligt at flyve videre med et andet selskab på samme billet. Men man har stadig mulighed for at købe en separat billet til et amerikansk selskab, hvis man skal videre ud i ”Guds eget land”.

Nem lufthavn
På den anden side af New York, i Bruce Springsteens hjemstat New Jersey, er der andre fordele.

”Newark ligger tæt på Manhattan. Det er et super udgangspunkt for kør-selv-ferie nordpå mod Niagara Falls eller syd på mod Pennsylvania og Washington DC. Desuden er det en nem lufthavn, der er topmoderne og hvor det er nemt at skifte fly,” understreger Karin Gert Nielsen.

Newark er trafikknudepunkt for United Airlines, som SAS samarbejder med i Star Alliance. SAS har benyttet Newark siden 1989. Det skandinaviske luftfartsselskab rykkede fra JFK til Newark, da man indgik et nært samarbejde med Continental om at føde trafik ind til det amerikanske flyselskabs netværk. I 2010 fusionerede Continental med United.

Roder rundt i bunden
De store USA-lufthavne klarer sig generelt ikke særlig godt på Skytrax’ liste over verdens bedste lufthavne. I 2013 var Cincinnati/Northern Kentucky International Airport den bedst placerede på en plads som nummer 30 på listen, hvor Københavns Lufthavn indtog 17. pladsen. JFK blev nummer 63. Det var en fremgang på 11 pladser fra 74. pladsen i 2012. Newark rodede til gengæld rundt nede i bunden som nummer 93 i 2013 og nummer 96 i 2012. Selv Paris Charles de Gaulle, der har ry for at være en af Europas værste blandt de helt store lufthavne, klarede sig bedre med 82. plads.

John F. Kennedy Lufthavnen er storebroderen med 49,3 mio. passagerer i 2012 mod Newarks 34 mio. passagerer samme år. Udenrigspassagerer udgjorde tæt ved 50 procent af trafikken i JFK, mens de i Newark kun udgjorde omkring en tredjedel.

New Yorks tredje store lufthavn, LaGuardia, er med over 25 mio. passagerer i 2012 større end Københavns Lufthavn. Lufthavnen håndterer kun trafik til USA og Canada og er gentagne gange blevet kåret som USA’s værste lufthavn. I sig selv noget af en bedrift, hvis man kender standarden i mange af de store amerikanske lufthavne.