Sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Ventetid mellem 65 og 104 sekunder i indenrigsspor

Siden årsskiftet er 99,6 procent af indenrigspassagererne i Københavns Lufthavn kommet igennem sikkerhedskontrollen på under fem minutter.

Efter nedlæggelsen af den dedikerede indenrigsterminal, Terminal 1, i Københavns Lufthavn den 1. april 2015 var der mange indenrigspassagerer, der var utilfredse med de lange ventetider i den fælles sikkerhedskontrol mellem lufthavnens Terminal 2 og Terminal 3.

Ofte kunne indenrigspassagerer på de travle tidspunkter af dagen stå i kø næsten ligeså længe i sikkerhedskontrollen, som indenrigsflyet til Jylland eller Bornholm var i luften.

Det fik i efteråret 2016 Københavns Lufthavn til at beslutte sig for at etablere et separat indenrigsspor efter et markant pres fra daværende transportminister Hans Chr. Schmidt (V).

Nu kan Københavns Lufthavn så gøre status over effektiviteten af indenrigssporet siden årsskiftet, hvor 440.000 indenrigspassager ved udgangen af oktober har benyttet indenrigssporet. Selvom lufthavnen har garanteret en maksimal ventetid på fem minutter, viser statistikkerne, at 99,6 procent er kommet igennem på under fem minutter.

Rent faktisk har den gennemsnitlige ventetid været på mellem mellem et og to minutter, hvor april måned topper med et minut og 44 sekunder i gennemsnit, mens der i marts kun var en ventetid på et minut og fem sekunder.

Oversigt over gennemsnitlig ventetid i indenrigssporet

Måned Ventetid
Januar 1m35s
Februar 1m27s
Marts 1m05s
April 1m44s
Maj 1m38s
Juni 1m32s
Juli 1m36s
August 1m28s
September 1m22s
Oktober 1m29s

 

Gratis for alle indenrigspassagerer
Hos Københavns Lufthavn er der naturligvis glæde over, at den tidligere så kritiserede sikkerhedskontrol, nu fungerer tilfredsstillende for indenrigspassagererne.

“Når man rejser indenrigs er det vigtigt at kunne komme hurtigt gennem lufthavnen. Derfor oprettede vi indenrigssporet, og vi er utrolig glade for, at de rejsende har taget så godt imod det og at op mod en halv million allerede har brugt det,” siger Kasper Hyllested, der er pressechef i Københavns Lufthavn.

Selvom om indenrigssporet har været i brug i et år, kan der alligevel være mindre hyppigt rejsende, der endnu ikke har opdaget de fartskabende muligheder det separate sikkerhedsspor giver for indenrigsrejsende.

“Reglerne er jo sådan, at alle, der har en billet til en af de danske lufthavne, gratis kan benytte det særlige indenrigsspor. Det er tydeligt markeret med en grå stribe på gulvet, hvor der står ‘Indenrigs/Domestic’. Hvis man bruger det, så er man sikret, at man kan komme lynhurtigt gennem sikkerhedskontrollen”, understreger pressechefen.

 

Relaterede artikler:

Tilfredshed med indenrigsspor

Begejstring over indenrigsspor

CPH åbner indenrigsspor fredag

Minister til CPH: Lav det indenrigsspor hurtigst muligt

CPH overvejer indenrigsspor i sikkerhedskontrol

x

Læs Også

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Der var i 2017 kun tre danske lufthavne på top20-listen over de største nordiske lufthavne, der er domineret af svenskerne og nordmændene.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

134.546 flere passagerer i CPH i 2017

Københavns Lufthavn havde i 2017 en passagervækst på blot 0,5 procent, hvilket bragte det årlige antal passagerer op på 29,2 millioner.

Direktør forlader Københavns Lufthavn

Kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen stopper i Københavns Lufthavn ved udgangen af januar måned.

Disse ruter får opstartsrabat i CPH

I alt 21 ruter bliver i øjeblikket understøttet af opstartsrabatter i Københavns Lufthavn. Ryanair står alene for en tredjedel af de 21 ruter.