En Boeing 787 Dreamliner fra Virgin Atlantic. Foto: Aleem Yousaf

Virgin Atlantic overtager Flybe-ruter

Konsortiet Connect Airways med Virgin Atlantic i spidsen har afsluttet handlen om at overtage Flybe trods modstand hos storaktionærer. Fremover skal Flybe operere som Virgin Atlantic.

Milliardæren Richard Bransons flyselskab Virgin Atlantic er kendt for et omfattende netværk af langdistanceruter fra Storbritannien til destinationer i USA, Caribien, Asien og Afrika. Men fremover vil Virgin-navnet også stå på haleroret af en lang række fly, der opererer på europæiske ruter.

Virgin Atlantic har de seneste måneder som en del af konsortiet Connect Airways forhandlet om at overtage det kriseramte britiske selskab Flybe, og nu er handlen afsluttet, meddeler Flybe Group. Dermed vil Flybes indenrigsruter og europæiske ruter fra Storbritannien – over 200 ruter i alt – fremover komme til at operere under navnet Virgin Atlantic.

Connect Airways består foruden Virgin Atlantic, som ejer 30 procent af selskabet, af Stobart Group, der ligeledes ejer 30 procent, samt kapitalfonden Cyrus Capital med en ejerandel på 40 procent.

Storbart Air bliver også til Virgin Atlantic
Storbart Group står blandt andet bag det irsk baserede Stobart Air, der som wetleaseoperatør flyver en række ruter for Flybe, Aer Lingus Regional, BA Cityflyer og senest også for KLM Cityhopper. Som en del af handlen overtager Connect Airways også Stobart Air, der ligeledes skifter navn til Virgin Atlantic, ligesom konsortiet også overtager Stobart Airs leasingforretning Propius.

Der har været stor usikkerhed om Connect Airways overtagelse af Flybe de seneste uger, da Flybes hovedaktionær Hosking Partners sammen med en anden storaktionær, den tidligere administrerende direktør i Stobart Group, Andrew Tinkler, har modsat sig planerne.

Så sent som få dage før, handlen blev gennemført, modtog Flybe et alternativt tilbud fra et konsortium med amerikanske Mesa Air Group i spidsen. Dette tilbud blev dog afvist af Flybes ledelse.

Salg kræver godkendelse hos aktionærer
Mens salget nu er gennemført, kræver det fortsat en endelig godkendelse Flybe’s aktionærer. Aktionærerne vil få blot én britisk penny per aktie i handlen, hvor Connect Airways overtager Flybe for 2,2 millioner britiske pund.

Samtidig skyder konsortiet 20 millioner pund i Flybe med det samme for at sikre selskabets fortsatte drift, og konsortiet vil bidrage med finansiering for yderligere op til 80 millioner pund efter overtagelsen.

“Flybes direktører råder på det kraftigste aktionærerne til at stemme for handlen på aktionærmøderne den 4. marts 2019 for at modtage vederlaget på én penny per aktie, da aktionærerne ellers sandsynligvis ikke vil få nogen værdi af deres aktier i virksomheden,” lyder det i en erklæring fra Flybe Group.

Flybe flyver for SAS
Foruden at drive egne ruter flyver Flybe også som wetleaseoperatør for SAS med fem ATR72-600-fly på en række regionale ruter fra SAS-basen i Stockholm-Arlanda. Det er uvist, om Flybe-handlen får nogen konsekvenser for selskabets fremtidige operationer for SAS.

Flybe blev sat til salg, efter at investorerne havde mistet tilliden til selskabet. Selskabet presses af høje brændstofpriser, et svagt britisk pund og usikkerhed i forbindelse med Brexit.

 

Relaterede artikler:

Flybe afviser amerikansk købstilbud

Virgin Atlantic-konsortium overtager Flybe

Flybe-salg bekymrer ikke SAS