British Airways WiFi (Foto: British Airways)

VISA finansierer gratis WiFi hos British Airways

British Airways er gået i gang med at udrulle WiFi på selskabets langdistancefly, og kreditkortudbyderen VISA vil indtil videre betale for den første time.

British Airways har på ingen måde været en af de tidlige innovatorer omkring installation af WiFi i selskabets fly. Men nu er det britiske flyselskab endelig på vej, så kunderne kan være online, når de er i luften.

Indtil videre er kun tre langdistancefly udstyret med WiFi, men det er planen, at samtlige 118 langdistancefly i løbet af to år skal kunne tilbyde højhastighedsbredbånd ombord i flyene.

British Airways har ventet på den rette teknologi, således at kunderne kan koble sig op fra alle tænkelige enheder og uanset, om det er Apple, Android eller Windows, der er valgt til styresystem.

VISA betaler første time
For at markere starten på udrulningen af WiFi har British Airways allieret sig med den internationale kreditkortudbyder VISA, der i en begrænset periode vil betale den første time på nettet for det britiske flyselskabs kunder.

British Airways har valgt at tilbyde to WiFi-pakker. En Browse-pakke kan købes fra en pris af 4,99 britiske pund (43 danske kroner), og her er det muligt at surfe på nettet samt tilgå sociale medier. Skal man i gang med nogle tungere opgaver, vil det være nødvendigt at købe en Stream-pakke, hvor man for en pris fra 7,99 britiske pund (68 danske kroner) kan streame musik og underholdning.

“British Airways har lanceret en investeringplan til seks hundrede millioner pund til gavn for kunderne med flere valgmuligheder og øget kvalitet for alle. At være på nettet er vigtigt for vores kunder, der ønsker at arbejde, browse eller streame i lufthavne. De kan nu se frem til at gøre brug af den nyeste generation af WiFi på tværs af vores langdistanceflåde i løbet af de kommende to år,” siger Carolina Martinoli, der er direktør for brand og kundeoplevelser hos British Airways.

Afhængige af internet
At der er behov for WiFi ombord på flyene understøttes af en ny undersøgelse, som British Airways har fået bestilt.

Undersøgelsen viser ikke overraskende, at der ikke længere er mennesker, der er i besiddelse af bærbare CD-afspillere, er indehaver af et trykt leksikon i bogreolen eller har en så god hukommelse, at de udenad kan huske telefonnumre på venner og familie. Den digitale udvikling har overhalet disse behov, og hver af de adspurgte 2.000 briter bruger i gennemsnit lidt mere end fire timer på internettet – hver dag. Faktisk erkender en ud af fem, at de konstant er i nærheden af en enhed, der er koblet på nettet.

Omkring 58 procent af deltagerne i undersøgelsen afslørede, at hovedparten af deres aktiviteter var stærkt afhængig af teknologi, og 54 procent af denne gruppe svarede, at det var vigtigt for dem at at have WiFi-adgang i forbindelse med rejser.

“Resultatet af undersøgelsen viser, hvor afhængige vi er blevet af internettet og at kunne kobles op på alle tidspunkter – selv under flyrejser,” forklarer Carolina Martinoli.

Med den første WiFi-time på British Airways-flyvninger betalt af VISA vil 40 procent af passagererne ifølge undersøgelsen bruge adgangen til at gå på sociale medier, 37 procent anførte, at de ville sende en e-mail til venner og familie, mens 30 procent forklarer, at de vil bruge en times fri internet-adgang til at læse nyheder.

 

Relaterede artikler:

Emirates investerer i hurtigere WiFi

Forsinket WiFi i SAS-fly

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Finnair skaber mersalg via gratis WiFi

WiFi fra gate til gate