SAS-rute til Bangkok i farezonen

SAS sæsonlukkede i april måned sidste år ruten fra København til Bangkok, og nu er den i fare for at lukke helt. En beslutning vil blive taget i løbet af få uger.

Den 26. oktober 1949 fløj SAS for første gang mellem Skandinavien og Bangkok, og det varede uafbrudt frem til den 8. april sidste år, hvor ruten fra København til den thailandske hovedstad blev sæsonlukket frem til den 22. november.

Planen var, at SAS udelukkende ville flyve mellem København og Bangkok i vintermånederne, hvor der var størst mulighed for at sikre rentabilitet i flyvningerne på grund af en stærk sæsonmæssig efterspørgsel i fritidsrejsemarkedet.

Men det har tilsyneladende været vanskeligt at gå fra en daglig helårsoperation til en sæsonbaseret aktivitet med tre ugentlige afgange. Derfor er der stor sandsynlighed for, at SAS beslutter permanent at lukke Bangkok-ruten, og sidste flyvning vil i givet fald finde sted fredag den 28. marts.

Bangkok-ruten ligger ikke i reservationssystemerne efter den 28. marts, og det betyder samtidig, at rejsearrangører endnu ikke har haft mulighed for at booke sæder til den kommende vintersæson. Hos SAS tøver man med at bekræfte beslutningen.

“Der er ikke truffet endelig beslutning om, hvad vi vil gøre med kapaciteten for det kommende vintertrafikprogram. Det er klart, at når Bangkok-ruten ikke ligger i reservationssystemerne, er det fordi, at den bliver vurderet. Den er i øjeblikket på et såkaldt diskussionsniveau, men en beslutning er lige op over,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Pres fra konkurrenter
Generelt har mange europæiske flyselskaber haft svært ved at sikre en god ruteøkonomi i deres Bangkok-operationer. Det er især flyselskaber som Qatar Airways og Emirates, der har trukket i hundredetusindevis af passagerer ned over den arabiske halvø for at skifte fly i Doha og Dubai på vej til Thailand. Mellemøsten-flyselskaberne har store og moderne fly, lave priser samt et stærkt og anerkendt inflight-produkt, hvilket har været svært at hamle op med for de traditionelle europæiske netværksflyselskaber.

I Skandinavien er SAS herudover blevet presset af Norwegians indtog, da det norske lavprisflyselskab året rundt flyver tre gange om ugen fra både Oslo og Stockholm direkte til den thailandske hovedstad. Herudover tilbyder Thai Airways også daglige afgange fra alle tre skandinaviske hovedstadslufthavne.

Også et selskab som Finnair har gennem tiden trukket en del trafik fra Skandinavien via Helsinki til Bangkok. Finnair har tilsyneladende allerede luret, at SAS måske vil trække sig og har således netop meddelt, at flyselskabet øger fra 14 til 17 ugentlige afgange til Bangkok allerede fra den 20. december i år.

x

Læs Også

Sommerkaos i kundebetjeningen hos SAS

SAS-kunder må i øjeblikket vente op til halvanden time med at få telefonisk kontakt til salgs- og servicemedarbejdere.

SAS skrotter dele af ny hjemmeside

Efter massive kundeklager må SAS nu redesigne dele af den nye hjemmeside, og i mellemtiden tilbydes kunderne adgang til den gamle hjemmeside.

Norwegian-fingeraftryk på luftfartsstrategi

Norwegians lobbyisme i forhold til at få fornyet luftfartsaftalen med Rusland har båret frugt, fremgår det af regeringens luftfartsstrategi.

Aarhus sendt ned på femteplads

Aarhus Lufthavn måtte i juni se sig overhalet af Vagar-lufthavnen på Færøerne, som landets fjerdestørste lufthavn.

Pres på CPH forud for takstforhandlinger

CPH kan få dikteret stramme takstvilkår, hvis de ikke kan blive enige med flyselskaberne ved de kommende takstforhandlinger, hvor regeringen vil stille uvildige prognoser til rådighed.

SAS bøvler fortsat med rute til Færøerne

Omdirigeringer til andre lufthavne og aflyste flyvninger præger fortsat SAS' rute til Færøerne, mens konkurrenten er langt mere stabil.