(Foto: Air France)

Air France reducerer på CPH

Når vintertrafik-programmet træder i kraft, forsvinder en af Air Frances daglige flyvninger til og fra CPH. Til gengæld indsætter selskabet større fly.

Sidst i oktober træder Air Frances vintertrafikprogram i kraft, og med det forsvinder en af Air Frances i alt fem daglige flyvninger til og fra København. Det sker som led i selskabets restruktureringsplan, Transform 2015, der skal være med til at bringe selskabet på økonomisk ret køl.

”Det er rigtig ærgerligt, at vi må skære en afgang, men hele Air France har måttet bidrage til Transform 2015, og i København mærkes det ved, at antallet af afgange til Paris reduceres fra fem til fire”, forklarer Jens Vestergaard, salgschef i Air France-KLM til CHECK-IN.dk.

Det er især Air Frances Europa-ruter, der er blevet spændt for i Transform 2015-planen, idet det er her, at Air Frances har de største udfordringer.

Samme antal sæder med større fly
En afgang mindre om dagen kommer dog ikke til at betyde færre sæder. I dag flyver Air France med 131-sæders Airbus A318-fly på CPH-ruten, men i vinterfartplanen vil ruten blive befløjet med de noget større Airbus A320-fly, som har 178-sæder.

Det bliver eftermiddagsafgangen kl. 15:25 og aftenafgangen kl. 20:00, som bliver slået sammen til én afgang kl. 18:40. Ifølge Air Frances landechef for Danmark, Guillaume Glass, har man gjort dette for at sikre bedst mulige forbindelser videre fra Paris, hvor langdistancetrafikken sendes af sted i bølger i løbet af dagen.

Med reduktionen i vintertrafikprogrammet tilbyder Air France-KLM samlet ni daglige afgangefra København til Paris og Amsterdam.

Arbejder hårdt på flere afgange
Selvom man har måttet give afkald på en afgang til København, arbejder man ifølge Guillaume Glass hårdt på at få flere Air France-afgange til Danmark.

”Vi kan se i vores statistikker, at vi ikke har tabt kunder, selvom der er blevet skåret en afgang fra København. Til næste sommer kommer vi igen op på fem daglige afgange, men vi arbejder også hårdt på at sikre, at flere frekvenser kan blive tilføjet igen i fremtiden,” forklarer Guillaume Glass.

Især Billund nærer selskabet et stort ønske om at øge antallet af afgange på, hvor man på nuværende tidspunkt flyver en enkelt afgang med stop-over i Billund om natten. Air France kan dog ikke løfte sløret for, hvis eller hvornår dette kommer til at ske.