Alitalia på køberjagt

15 potentielle købere af Alitalia har fået 26 dage til at tænke sig om og komme med et godt tilbud på det kriseramte flyselskab.

Femten prækvaliferede bydere fik mandag adgang til Alitalias såkaldte datarum, hvor de kan grave sig ned i al slags fortrolige informationer om selskabet. På den baggrund kan de tage lommeregnerne frem og udarbejde hver deres bud på hvad de vil give for at overtage selskabet, hvad de vil stille op med det og hvad betingelserne skal være.

Den proces har de i alt 26 dage til. For senest den 21. juli skal de indlevere et ikke-bindende tilbud til den særlige statsudpegede kommissær, som i starten maj blev sat til at udrede trådene i det kriseramte italienske flyselskab. Han har 180 dage til at afklare om hele eller dele af selskabet kan afhændes til andre selskaber, eller om der ikke er anden udvej end en konkurs.

Søge ly for kreditorer
Spørger han selskabets største aktionær, Etihad Airways fra Abu Dhabi, så er svaret klart: Sælg så meget som muligt fra til Lufthansa. Det var ifølge den italienske avis La Stampa ønsket hos Etihad Airways, da medarbejderne i april stemte nej til en storstilet drastisk redningsplan.

Indtil kommissæren er færdig med sit arbejde flyver Alitalia uændret videre. Der er nemlig ikke tale om en konkurs, men en form for ly, hvor staten i en periode yder et således ”bridge lån” for at holde selskabet kørende mens kommissæren gør sit arbejde. Det kan bedst sammenlignes med den såkaldte Kapitel 11-beskyttelse i USA. Den giver virksomheder mulighed for at søge ly for kreditorerne så længe en rekonstruktion pågår.

Travlt med at købe op
Foruden Lufthansa Gruppen, så har internationale medier tidligere peget på Qatar Airways som en potentiel køber af Alitalia. Det var dog før Qatar Airways selv løb ind i store operationelle udfordringer som følge af fire mellemøst-landes blokade mod Qatar. Kinesiske Hainan Airlines er også et godt bud på et selskab, der kunne være interesseret. Hainan Airlines’ moderselskab, HNA Group, har de senere år haft travlt med at købe op i europæisk luftfart. Dog kun inden for handling og catering.

Både Qatar Airways og Hainan Group er dog voldsomt hæmmet af at flyselskaber uden for EU højest må eje 49 procent af et EU-baseret flyselskab. Så selskaberne skal finde en europæisk partner.

Alitalia er på sit italienske hjemmemarked under voldsomt pres fra ikke mindst Ryanair, der har valgt Rom’s Fiumicino-lufthavn og Milano Bergamo-lufthavnen som de første to lufthavne, hvor passagerer fra omkring 15 destinationer kan skifte fly uden at skulle checke bagage ind igen.

 

 

Relaterede artikler:

Alitalia sat under administration

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa

Kinesere fortsætter storopkøb i Europa

Alitalia: De kommende to måneder er kritiske

Etihad Airways har reddet Alitalia

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Våbenhvile mellem Frankfurt og Lufthansa

Herhjemme strides CPH og SAS stadig om taksterne i lufthavnen, mens Lufthansa og Frankfurt Lufthavn nu har fundet hinanden i en ny aftale.

Aarhus Lufthavn mister Eindhoven-rute

Ryanair har været nødsaget til at lukke den nye rute mellem Aarhus og Eindhoven, før den overhovedet er startet op.

Abu Dhabi først til at slippe af med elektronikforbud

Abu Dhabi blev den første til at slippe af med det forbud mod elektronik i håndbagagen på USA-flyvninger, som USA i marts dikterede i 10 lufthavne.

London-lufthavns nye togforbindelse vedtaget

Det lokale bystyre har besluttet at bruge næsten to mia. kroner på en jernbaneforbindelse fra London Luton-lufthavnen, hvilket vil halvere transporttiden ind til centrum af London.

British Airways vil låne Qatar Airways-fly

British Airways vil gerne have nogle af de Qatar Airways-fly, som står på jorden på grund af nabolandenes blokade mod Qatar, til hjælp under kommende strejke.