Alitalia A320-200. (Foto: Alitalia)

Alitalia vil sætte 20 fly på jorden

Færre fly, flere sæder i de tilbageværende fly og flere USA-ruter skal være med til at redde Alitalia og gøre selskabet rentabelt om bare to år.

Alitalia’s bestyrelse har givet det italienske flyselskabs ledelse grønt lys til at iværksætte en omfattende forretningsplan, der gerne skulle føre til, at selskabet igen begynder at tjene penge – forhåbentlig allerede i 2019.

Planen indeholder en reduktion i omkostningerne på en mia. euro – svarende til 7,5 mia. kroner – i 2019. Samtidig skal omsætningen gerne øges med 30 procent. Simpelthen fordi omkostningsreduktionerne gerne skulle gøre selskabet mere konkurrencedygtigt og i stand til at tilbageerobre nogle af de markedsandele, som selskabet har tabt de senere år, hvor Alitalia flere gange har stået på fallittens rand. Lavprisselskaber som Ryanair og easyJet sidder i dag på 47 procent af det italienske luftfartsmarked. Det er den højeste andel blandt de europæiske lande.

Alitalia har allerede startet diskussioner med selskabets leverandører om hvordan omkostningerne kan reduceres til de niveauer, som lavpriskonkurrenterne har. Selskabet taler både med leasingselskaber, distributionsvirksomheder, cateringfirmaer, ground handling-selskaber og lufthavne om hvordan tingene kan gøres billigere fremover.

20 fly ud af drift
En vigtig brik i planen er også at selskabets medarbejdere accepterer nye forringede aftaler om løn- og arbejdsvilkår, ligesom selskabet ikke forventer at kunne komme udenom at skulle afskedige op mod 2.000 medarbejdere.

Desuden vil selskabet tage 20 mellemdistancefly ud af drift som følge af at man lukker de mindst rentable ruter. De tilbageværende fly skal så udnyttes bedre ved blandt andet at flyve flere timer om dagen, ligesom der skal installeres flere sæder, så der bliver plads til flere passagerer.

Alitalia har i dag 100 fly, som fordeler sig på 75 mellemdistancefly af typerne Airbus A319, A320 og A321 samt 25 langdistancefly af typerne Airbus A330-200 og Boeing 777-200ER. Derudover har selskabet ét Boeing 777-300ER fly på vej til august i år.

Underforsynet med kapacitet
Det er dog ikke nedskæringer det hele. Således vil selskabet udvide antallet af flyvninger mellem Italien og Nordamerika. Et marked, der ifølge Alitalia selv, er voldsomt underforsynet med kapacitet. Alitalia vil styrke sin tilstedeværelse på atlanttrafikken ved at øge antallet af flyvninger på eksisterende ruter samt åbne nye ruter til nordamerikanske byer. Alitalia har i dag ruter til Boston, Miami, New York, Los Angeles, Chicago og Toronto. De tre sidstnævnte er dog kun sæsonruter.

Desuden vil Alitalia satse mere på Milanos Linate-lufthavn samt lufthavnene på Sardinien og Sicilien.

På alle flyvninger under fire timer vil man fremover skulle betale for mad og drikkevarer, mens det fortsat vil være gratis på langdistanceflyvningerne.

Gammel gæld annulleret
Den nye omfattende forretningsplan er det seneste skridt i det moderniseringsprogram, som Alitalia har været i gang med stort set siden Etihad Airways fra Abu Dhabi i 2014 lagde mere end 500 mio. euro på bordet for 49 procent af Alitalia, der fik i alt knap 1,8 mia. euro tilført i rekapitalisering. Samtidig blev gammel gæld annulleret.

Siden da har Alitalia lanceret nye interkontinentale, europæiske og indenlandske ruter, fået nye fly med nyt interiør, indgået partnerskaber med andre flyselskaber og forbedret mulighederne for at skifte fly i Roms Fiumicino lufthavn. Endelig så har selskabet haft større fokus på kundeservice og forbedrede produkter til de flyrejsende for at øge kvaliteten. For at understøtte kundeoplevelsen, så har mere end 6.000 kabineansatte og lufthavnspersonale gennemført en ny specialiseret uddannelse i kundeservice.

I maj sidste år lancerede selskabet en storstilet reklamekampagne og udstyrede personalet med nye uniformer.

 

 

Relaterede artikler:

Alitalia: De kommende to måneder er kritiske

Alitalia relancerer sig selv

Alitalia har lukket ned på Milano-rute fra CPH

Etihad Airways har reddet Alitalia

x

Læs Også

Etihad og TUI opgiver fælles flyselskab

Et nyt østrigsk flyselskab baseret på 62 fly fra NIKI, TUIfly og airberlin får ikke luft under vingerne.

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Airberlin har akut brug for en partner, siger det tyske flyselskabs topchef, der peger på Lufthansa, som en af meget få mulige partnere.

Ryanair er blevet netværksselskab

Onsdag blev Ryanair et netværksselskab, da det irske lavprisselskab åbnede op for flyvninger til og fra Rom på samme billet.

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa er parat til at hjælpe Etihad Airways af med kriseramte airberlin. En gæld på ni mia. kroner i airberlin må Etihad dog selv tage sig af.

Alitalia sat under administration

En særlig kommissær har fået 180 dage til at få ryddet op i Alitalia. Imens stiller den italienske regering med milliardlån til at sikre driften.

Klar til at overtage Alitalia’s langdistancefly

Mange af kriseramte Alitalia's langdistancefly kan meget vel være på vej til et andet flyselskab, som er på vej ud af en alvorlig krise.