Iraqi Airways Boeing 737-200. (Foto: Alan Lebeda)

Flyselskab med EU-forbud vil atter flyve til København

Trods forbud mod at flyve i EU er det angiveligt lykkedes Iraqi Airways at få tilladelse til at genoptage udvalgte flyvninger til København og andre europæiske byer.

Den irakiske transportminister Abdel-Hussein Abtan kunne i sidste uge offentliggøre, at Iraqi Airways vil genoptage selskabets flyvninger til Europa i nær fremtid.

“Iraqi Airways-kontorer i Irak og resten af verden vil begynde at booke flyvninger fra Bagdad, Basra og Najaf til København,” lød det i erklæringen.

Samtidig tilføjede den irakiske transportminister, at flyvninger til London, Stockholm og Frankfurt ville blive annonceret i løbet af ganske få dage.

Iraqi Airways er et af de flyselskaber, der står på EU´s sorte liste og derfor har flyveforbud i EU samt til lufthavne inden for EU. Derfor benyttede ministeren også lejligheden til at understrege, at det er ikke blevet besluttet at hæve EU-forbuddet, men at den nye “procedure” var et betydeligt fremskridt i den retning.

Benytter indlejede selskaber
Meddelelsen har bragt forvirring, idet Iraqi Airways allerede i dag flyver til København fra Bagdad, Erbil og Najaf. Selskabet har indlejet et Boeing 737-800 fly fra slovakiske Air Explore samt et Airbus A320-200 fra det tyrkiske flyselskab AtlasGlobal, således at det er muligt at betjene det europæiske marked på trods af EU-forbuddet.

Hos Iraqi Airways i København bekræfter man også, at der siden 2015 er blevet fløjet med leasede fly fra de to selskaber. Man har også erfaret, at Iraqi Airways på et tidspunkt vil flyve med egne fly, men det er endnu ikke officielt blevet bekræftet, siger en medarbejder fra Iraqi Airways til CHECK-IN.dk.

Iraqi Airways råder selv over en flåde på 27 kort- og mellemdistancefly samt fem langdistancefly. Det er disse fly, der siden 2015 ikke har haft tilladelse til at flyve i EU, og som de irakiske myndigheder håber snart at kunne få idriftsat på de europæiske ruter.

Iraqi Airways har hovedbase i Baghdad International Airport og er medlem af Arab Air Carriers Organization. Da selskabet i 2015 blev forbudt i EU var begrundelsen, at det var sikkerhedsspørgsmål samt mangel på internationale standarder i den irakiske luftfartssektor.

 

Relaterede artikler:

Iraqi Airways tilbage i CPH

Færre flyselskaber på EU´s sorte liste

Irakere på EU´s sorte liste

Indstiller CPH-rute efter flyveforbud

 

x

Læs Også

Danmark og Indien genforenet ad luftvejen

Et Air India-fly landede lørdag aften i Københavns Lufthavn og markerede dermed, at Danmark og Indien atter har fået flyforbindelse efter otte og et halvt års pause.

SAS lover minister langruter

Hvis transportminister Ole Birk Olesen kommer igennem med sit forslag om ændrede afgiftsvilkår i Københavns Lufthavn, så vil SAS kvittere med flere langruter fra CPH.

SAS har store forventninger til ATP

Med ATP i ejerkredsen bag Københavns Lufthavn håber SAS, at man sammen kan udvikle og udbygge SAS' netværk i CPH.

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

SAS til CPH: På med ja-hatten

DEBAT: Københavns Lufthavn bør stoppe ærgrelsen over den kommende regulering og i stedet få investeringerne op i tempo, mener SAS-direktør Lars W. Andersen.

Europa-trafik gået i stå i CPH

London-trafikken går tilbage og Europa-trafikken står generelt i stampe i Københavns Lufthavn i august.