Norwegian kunne i marts 2016 fejre 10 år på Oslo Børs.

Norwegian-regnskab gav børstæsk

Utålmodige aktionærer sendte Norwegian-aktien ned med mere end seks procent efter et årsregnskab, der viste fortsat vækst, men ingen indtjeningsforbedring.

Der var børstæsk til Norwegian, da selskabet i går kunne offentliggøre årsregnskabet for 2016. Trods det faktum, at Norwegian præsenterede det bedste resultat nogensinde, kunne det norske lavprisflyselskab ikke forhindre, at aktiekursen faldt med 6,33 procent, og dermed blev værdien af selskabets aktier reduceret med 635 mio. norske kroner i løbet af blot en enkelt handelsdag på Oslo Børs.

Årsresultatet var på 1,135 mia. norske kroner, hvilket svarer til omkring 950 mio. danske kroner, og det var på ingen måder nok til at tilfredsstille forventningerne hos aktionærerne.

Koncernchef Bjørn Kjos måtte da også erkende, at Norwegian-aktien ikke er for daytraders, der investerer ekstremt kortsigtet. Ifølge den norske luftfartsdirektør kræver det tålmodighed, hvis man skal hente sine gevinster hjem på investering i den ekspansive norske luftfartskoncern.

“Det vil tage tid at bygge kritisk masse, og når vi kommer dertil, vil omkostningerne også falde. Man kan som investor stille sig selv spørgsmålet, om vi har ret eller ikke ret i vores vision. Det hele skal ses langsigtet, da vi investerer i at bygge selskabet op. Om halvandet år får vi en volumen og et antal fly, der gør os til en mere konkurrencedygtig aktør, så vi er på vej mod kritisk masse,” sagde Bjørn Kjos i et live-interview med TV2 News.

Faldende indtjening og regulering af valutakontrakter
Væksten hos Norwegian foregår lige nu i Storbritannien og Spanien, og sidstnævnte er i dag Norwegians næststørste marked efter det norske hjemmemarked. Herudover vokser Norwegian markant på langdistanceruterne, og det koster penge at investere i vækst. I 2016 modtog Norwegian således 21 helt nye fly, og i 2017 ventes 32 nye fly – herunder ni Boeing 787 Dreamlinere – at komme ind i flåden.

De nye fly skal finansieres, og man ser da også, at Norwegians gæld øges relativt hastigt, hvilket på et tidspunkt kan give selskabet nogle udfordringer. Den stigende rentebyrde sammen med de store leasingomkostninger skal gerne kunne finansieres gennem driften, hvilket bliver sværere, når enhedsindtægterne er faldende og enhedsudgifterne (eksklusiv brændstof) er stigende, som det var tilfældet i 2016.

Herudover har Norwegian også i 2016-regnskabet indtægtsført 577 mio. norske kroner som gevinster ved regulering af valutakontrakter, afdækning af brændstofkøb samt justeringer for arbejdskapital i udenlandsk valuta. Året før havde Norwegian en udgift på 474 mio. norske kroner på denne konto. Denne tekniske regulering bærer således halvdelen af overskuddet i 2016, hvilket kan forklare investorernes kontante reaktion på børsen.

Disse udfordringer synes dog ikke at påvirke hovedaktionær og koncernchef Bjørn Kjos, der med sædvanlig optimisme kunne give regnskabet et par positive ord med på vejen.

”Vi er meget tilfredse med, at vi, i et år med international vækst, etablering i nye markeder samt hård konkurrence, leverer selskabets bedste resultat nogensinde. Gennem vores globale strategi bidrager vi til lokal værdiskabelse og øget beskæftigelse, de steder vi flyver til og fra. Derudover bidrager vi også til, at flere får råd til at flyve – ikke mindst mellem kontinenterne. I 2016 modtog vi flere store, internationale kåringer af passagererne, som kun var muligt grundet vores dygtige medarbejdere i Norwegian. Vi går ind i 2017 med ambitionen om at styrke fodfæstet i de etablerede markeder, men samtidig udvide rutenettet i helt nye områder. I løbet af 2017 vil 32 nye fly blive sat i trafik, herunder ni 787-9 Dreamliner. Vi vil lancere mere end 50 nye ruter og rekruttere mere end 2000 nye kollegaer over hele verden,” siger koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

 

Relaterede artikler:

Norwegian leverer milliardresultat i tredje kvartal

Norwegian brugte 400 mio. kroner på vikarfly

Norwegian tabte på brændstofsikring

Langdistancetab på en million om dagen

Rekordstort kvartalsunderskud fra Norwegian

x

Læs Også

Norwegian: Ingen planer om skandinavisk handlingselskab

Norwegian har etableret Red Handling for at forbedre punktligheden i operationerne fra Gatwick og flere spanske lufthavne, men der er ingen aktuelle planer for Skandinavien.

Norwegian-bestyrelse godkender Argentina-projekt

Bestyrelsen i Norwegian har godkendt selskabets kommende satsning i Argentina, og billetsalget åbner efter planen i slutningen af 2017.

Icelandair vil højere op i søgemaskinerne

Med en ny prisstruktur vil Icelandair højere op på listen, når rejsende mellem Europa og USA søger efter billetter i de store rejsesøgemaskiner.

IAG-selskab vil fortsætte i Norwegians fodspor

IAG's lavprisselskab Level åbner snart langruter fra Barcelona i direkte konkurrence med Norwegian, og selskabet har planer om ruter fra Rom og Paris.

Fortsat tocifret lavprisvækst

Europas fire største lavprisflyselskaber er vokset med 9,3 mio. passagerer i årets fire første måneder, og det repræsenter en samlet vækst på 13,4 procent.

4.000 Norwegian-flyvninger forsinket i april

I april var næsten hver fjerde ud af flere end 17.000 Norwegian-flyvninger forsinket, og den gennemsnitlige forsinkelse var på omkring 45 minutter ved ankomsten.