SAS A320-200 i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS lukker ni ruter i 2016

SAS vil i 2016 lukke to helårsruter og syv sæsonruter. Begge helårsruter er fra København, mens sæsonruterne udgår fra København, Stockholm, Gøteborg og Oslo.

Indenfor den seneste uge har SAS annonceret otte nye ruter til sommertrafikprogrammet 2016. Men samtidig “glemte“ SAS at fortælle, at det skandinaviske flyselskab til gengæld lukker ni ruter i 2016.

Der er fem nye ruter fra Danmark, hvoraf fire udgår fra Københavns Lufthavn til henholdsvis Keflavik, Krakow, Wien og Faro samt Palma de Mallorca fra Aarhus Lufthavn. Det norske marked får en rute fra Stavanger til Paris, men svenskerne begunstiges med to ruter fra Stockholm-Arlanda til henholdsvis Gdansk og Mykonos.

Nok om det. Men de nye ruter må også kræve ofre andre steder, så flykapaciteten kan komme til at gå op, selvom SAS ifølge egne oplysninger øger kapaciteten med 600.000 sæder i sommertrafikprogrammet 2016 i forhold til det trafikprogram, der slutter den 24. oktober i år.

Således lukker SAS helårsruterne fra København til henholdsvis Moskva og Tel Aviv. Yderlige syv sæsonruter får ikke lov at fortsætte, og det er København-Ankara, Stockholm-Ankara, Stockholm-Pristina, Gøteborg-Berlin, Gøteborg-Dublin, Oslo-Pristina samt Oslo-Salzburg.

Svag efterspørgsel til Rusland og politisk ustabilitet i Israel
SAS har flere gange i 2015 – i lighed med andre flyselskaber – skåret med på flyvningerne til Rusland. Det kan skyldes rubelkrisen og de mange sanktioner over for Rusland på baggrund af Ukraine-konflikten, der har dæmpet efterspørgslen af flyrejser til det russiske marked..

“Vi har desværre set en svag udvikling på Moskva, som gør, at vi ikke kan opretholde den. Vi fastholder Sankt Petersborg fra København, og så har vi stadig afgang til Moskva fra Stockholm,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Den langvarige konflikt mellem Israel og landets naboer kan være en af årsagerne til, at SAS må trække sig fra den israelske storby, hvor efterspørgslen på flyruten tilsyneladende ikke er stor nok til at sikre rentabilitet.

“Tel Aviv er en dyr rute at operere i høj konkurrence, og vi har ikke tilstrækkelig lønsomhed til at fastholde den. Vi ser også, at den ustabile politiske situation påvirker ruten,“ siger pressechefen.

Da SAS i 2012 vendte tilbage på ruten til Tel Aviv var det efter 10 års fravær, og nu er der udsigt til endnu en periode, hvor det skandinaviske flyselskab ikke har direkte forbindelse til en af de vigtige metropoler i Mellemøsten.

Foto: Morten Lund Madsen