SAS Airbus A320neo. (Foto: Stein Olsen | Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.)

SAS sætter navn på nye baser

SAS har nu endelig valgt Málaga og London Heathrow som baser for dets nye kontroversielle irske flyselskab.

SAS meddelte 1. februar i år, at man til efteråret agter at åbne baser i London og Spanien. Hvor mange spanske baser man ville oprette og hvor i Spanien, oplyste SAS ikke. Selskabet fortalte heller ikke hvilken af Londons lufthavne, man ville vælge at slå sig ned i. Men det gør de nu i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for 2. kvartal af SAS’ forskudte 2016/2017-regnskabsår.

Indtil videre vil SAS kun rekruttere nyt kabinepersonale og piloter til én spansk lufthavn. Det bliver lufthavnen nær den sydspanske by Málaga. Og i London er valget faldet på Europas største og mest kapacitetsudnyttede lufthavn, London Heathrow, som i forvejen er den London-lufthavn, som SAS flyver til fra Skandinavien og har landingstilladelser i.

”Vores to baser bliver i London Heathrow og Málaga. Vi har undersøgt flere andre muligheder i Spanien, men endte op med at beslutte os for Málaga,” forklarer Lars Sandahl Sørensen, koncerndriftsdirektør i SAS.

Billige spanske ansatte
At det blev Málaga er ikke overraskende. Det er et populært rejsemål for skandinaver, som SAS derfor i forvejen har mange ruter og flyvninger til. Der er derfor mange ruter, som kan ”vendes om”, så de betjenes fra den nye Málaga-base i stedet for fra baserne i Skandinavien.

Når de Airbus A320neo-fly, som skal baseres i Málaga, har fløjet et ”ben” fra Málaga til København eller Oslo, så behøver de ikke nødvendigvis returnere til Spanien. I stedet kan flyet og det spanskansatte personale tage nogle ”ben” frem og tilbage i Skandinavien og Nordeuropa. På den måde får SAS med et snuptag billige spanske ansatte ind på de intraskandinaviske ruter, som i dag betjenes af højere lønnede danske, norske og svenske ansatte. Det vil markant reducere enhedsomkostningerne, håber SAS.

Samme logik gør sig gældende ved valget af London Heathrow som den anden base i opstarten af SAS’ omdiskuterede udflagning, hvor operationerne bliver baseret på et nyt SAS-datterselskab hjemmehørende i Irland med irsk driftstilladelse (Air Operators Certificate (AOC)). SAS har nemlig rigtig mange flyvninger mellem London Heathrow og de skandinaviske baser. Desuden er flyvetiden kun på omkring to timer, hvilket gør det muligt at nå flere ”ben” efter turen fra basen i London Heathrow til Skandinavien.

Ikke flere fly
SAS har planer om fra starten af vintertrafikprogrammet i oktober at basere i alt ni Airbus A320neo-fly på baserne i Málaga-base og London Heathrow. Og der ligger på nuværende tidspunkt planer om, at der skal overføres flere fly til den irske driftstilladelse og baseres i Málaga og London Heathrow.

”Vi har ikke planer om at udvide med flere fly, og der er ikke sat nogen dato på, hvornår vi skal evaluere. Planen er kun ni fly, og der vil være en væsentligt bedre økonomi i flyvningerne i forhold til at lade dem udgå fra skandinaviske baser,” fastslår Lars Sandahl Sørensen.

De fly, der bliver baseret i London Heathrow og Málaga vil have samme kundetilbud og udseende som SAS-flyene på de skandinaviske baser og med tilsvarende krav til sikkerhed og standarder.

 

 

Relaterede artikler:

Nye udenlandske SAS-baser afsløres på onsdag

Tidligere Ryanair-ansat bliver direktør i SAS-selskab

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

SAS vil etablere bemandingsselskab

SAS åbner nye baser og udflager til Irland