Boeing 737-fly fra SAS i Dublin Airport. (Foto: DUB)

SAS udstilles på tvivlsomt grundlag

Erstatningsjægere hænger SAS ud for mange aflysninger uden at tage hensyn til antallet af SAS-flyvninger og med udgangspunkt i en database, som jægerne ikke selv kan stå inde for.

Firmaet Gate28 lever af at hjælpe flyrejsende med at hente de erstatninger hjem hos flyselskaberne, som EU’s forordning 261 om passagerrettigheder giver passagererne krav på. For at få kunder i butikken har Gate28 og de andre firmaer, som hjælper passagererne med at få erstatninger, brug for at tegne et billede af, at flyselskaberne er rigtig slemme til at aflyse fly.

Når man læser den pressemeddelelse, som Gate28 sendte ud mandag, så sidder man tilbage med det indtryk, at især SAS er særlig slem til at komme afsted med mere end tre timers forsinkelser og aflyse fly. Et budskab, der passer som fod i hose for et firma, der har de skandinaviske lande som sit primære marked.

Gate28 skriver:

”Med hensyn til punktlighed var flyrejseåret 2016 et dårligt år, hvilket er gået ud over mange danske rejsende. I alt er 3.319 afgange til eller fra Europa blevet aflyst eller forsinket de seneste 12 måneder, hvilket er gået ud over 265.000 danske rejsende. SAS stod for det højeste antal forsinkelser i 2016.”

I en faktaboks om flyåret i Danmark 2016 skriver Gate28 desuden, at ”3.319 flyrejser blev forsinket i mere end tre timer eller blev helt aflyst” og at ”SAS stod for det største antal forsinkede eller aflyste fly – i alt 1.335 afgange”.

Dermed kunne man foranlediges til at tro, at SAS stod for 1.335 ud af 3.319 aflyste eller forsinkede flyvninger til og fra Danmark – svarende til 40 procent. Det er dog ikke sådan man skal læse tallene, forklarer Gate28’s talsmand, Jacob Darlin, til CHECK-IN.dk.

Han forklarer, at de 1.335 SAS-aflysninger og -forsinkelser er ud af i alt 14.947 aflyste eller mere end tre timer forsinkede flyvninger til og fra Danmark, Norge og Sverige – svarende til 8,9 procent.

Giver et andet billede
Gate28 kigger som nævnt på flyvninger til og fra de tre skandinaviske lande. Et marked hvorpå SAS er det selskab med suverænt flest flyvninger. Både til og fra Skandinavien samt indenfor Skandinavien. Omkring 800 i alt på en almindelig hverdag. Der er derfor ikke noget at sige til, at SAS har mange aflyste og forsinkede fly.

Gate28 gør sig dog ikke den ulejlighed at holde antallet af aflyste og forsinkede flyvninger op imod det samlede antal SAS-flyvninger. Og det er en fejl, erkender Jacob Darlin.

”Ja, det burde vi have skrevet, da det naturligvis giver et andet billede,” siger Jacob Darlin, der dog afviser, at man bevidst har udeladt den udregning for at kunne udstille SAS mest muligt.

”Formålet med pressemeddelelsen har ikke været at udstille SAS som den slemme dreng i klassen, men at tegne et billede af hvor mange aflysninger, der er uden at flyselskaberne kan angive en plausibel årsag.”

Lægger afstand
Gate28’s udregninger af antallet af forsinkede og aflyste flyvninger i 2016 baserer sig på data fra det britiske firma euclaim, der også har specialiseret sig i at hjælpe passagererne med at hente erstatninger hjem. Opslag i euclaim’s database viser, at adskillige af Norwegians ruter fra København ikke indgår i databasen. Det gælder blandt andet Norwegian-ruterne til London Gatwick, Paris, Orly, Malaga og Madrid.

Så når Gate28 tæller antallet af aflysninger og forsinkelser op og kigger på de enkelte selskaber, så indbefatter det ikke mange af flyvningerne fra det næststørste selskab i Skandinavien. Konfronteret med dette vælger Jacob Darlin at lægge afstand til briternes database.

”Vi kan ikke tale om hvilken database euclaim har,” siger Jacob Darlin.

Trække tilbage
I november sidste år sendte Gate28 også en pressemeddelelse ud, hvor det fremgik at SAS var den store skurk med hensyn til aflysninger og forsinkelser på mere end tre timer. Den var Gate28 nødt til at trække tilbage.

Hos SAS er man chokeret over at Gate28 igen sender en pressemeddelelse ud, som ifølge SAS tegner et urigtigt billede.

”Vi er meget overraskede over, at tallene er forkert opgjort, og at de igen sender noget ud, som er så pivforkert. Vi ligger nummer seks i Europa over de mest punktlige flyselskaber. Hvis man gør tallene op procentuelt, så ligger vi meget lavt og bedre end flere af vores konkurrenter. Det er simpel matematik. De har før trukket en pressemeddelelse tilbage, som havde en forkert opgørelse. Det er utroværdigt, at de nu gør det igen,” pointerer Mariam Skovfoged, pressechef i SAS, overfor CHECK-IN.dk.

Europæiske flyselskaber er over en bred kam irriteret over erstatningsjægerne. Ryanair meddelt fornylig, at man fremover kun behandler klager og krav på kompensation, som kommer direkte fra de berørte passagerer.

 

Relaterede artikler:

Ryanair vil stoppe ambulance-jægere

Principiel sag om kompensation for Højesteret i dag

Spædbarn fik 3.000 kroner i kompensation

Vidt forskellige SAS-kompensationer

Norwegian nægter at betale kompensation

De færreste kræver erstatning ved flyforsinkelser

x

Læs Også

Dyrere at opgradere hos SAS

SAS gør det op til 66 procent dyrere at bruge EuroBonus-point til opgraderinger på afrejsedagen i lufthavnen.

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Et SAS-fly landede sent mandag eftermiddag i Københavns Lufthavn med de 196 passagerer, der strandede i Canada under en flyvning fra Chicago til København i lørdags.

Hvad blev der af SAS-cheferne?

SAS har haft 15 topchefer siden starten i 1946, og Jan Carlzon står klarest i erindringen hos de fleste. De seks nulevende ex-chefer ernærer sig i dag ved bestyrelsesarbejde.

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS vil kopiere Norwegian og flyve med enten Boeing 737MAX eller Airbus A321 til USA´s østkyst samt Indien og Iran, afslører kommerciel koncerndirektør Eivind Roald.

SAS mister charterkontrakt

SAS må vinke farvel til en trecifret millionkontrakt med Danmarks femtestørste charterarrangør, der har forpligtet sig på en eksklusivaftale med Danish Air Transport.

Dansker bliver bestyrelsesformand i Air Canada

Den tidligere SAS-kronprins Vagn Sørensen kan meget snart sætte sig for bordenden i bestyrelseslokalet hos et af verdens største flyselskaber.