Boeing 737-800 fra Ryanair i Billund Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair vil stoppe ambulance-jægere

Passagerer, der er berettiget til erstatning efter en flyrejse, bør gå direkte til os og ikke få hjælp af “ambulance-jægere”, lyder det fra Ryanair.

Hvis Ryanairs passagerer efter flyveturen mener, at de er berettigede til erstatning for det ene eller det andet, så bør de gå direkte til selskabet.

Ryanair er nemlig godt trætte af de selskaber, der har specialiseret sig i at hjælpe passager, der muligvis kan have ret til erstatning. Ofte søger virksomhederne nemlig om erstatning for ting, som de udmærkede godt ved passagererne ikke er berettiget til at modtage erstatning for. Men det er ikke sikkert alle passagerer kender EU’s forordning 261 i detaljer og derfor ved, at de ikke er berettiget til så meget som en bøjet 25 øre.

Flere af de virksomheder, som arbejder med at hente erstatning hjem til passagererne, opkræver et administrationsgebyr, som passagererne ikke får tilbage, hvis sagen afvises. Desuden kræver virksomhederne nogle gange op til 50 procent af erstatningsbeløbet.

For at kunderne får alle pengene selv, opfordrer Ryanair til, at de rejsende selv klager direkte til Ryanair via selskabets hjemmeside.

Egoistiske virksomheder
Ryanair har tidligere opfordret de britiske konkurrencemyndigheder, Competition and Markets Authority (CMA), til at indføre hårde krav til erstatningsfirmaerne for at forhindre, at flere kunder blive flået af disse egoistiske virksomheder, som Ryanair ikke tøver med at kalde dem.

“I de sjældne tilfælde med forsinkelse eller aflysning af en Ryanair flyvning kan kunderne selv behandle gyldige krav hurtigt og nemt på Ryanair.com hjemmeside. Vi ønsker at sikre, at alle Ryanair kunder kan modtage 100 procent af deres erstatning, hvis de er berettiget til kompensation i henhold til EU-forordning 261,” siger Ryanairs marketingdirektør, Kenny Jacobs, og fortsætter:

”Da Ryanairs kunder kan kræve denne kompensation direkte fra os – uden gebyrer – så leverer disse erstatningsjægere ingen nyttig service. Vi opfordrer CMA til at håndhæve større regulering og vi opfordrer alle kunder med gyldige krav at undgå at blive flået af disse ”ambulance-jagere” i luftfartsindustrien og fremsætte deres krav direkte på Ryanair.com.”

 

 

Relaterede artikler:

De færreste kræver erstatning ved flyforsinkelser

Primera Air taber højesteretssager

Dansk Luftfart vil stoppe erstatningsjagt

Flypassagerer skal lære at klage selv

Spædbarn fik 3.000 kroner i kompensation

Ryanair vandt principiel sag i Sverige