SAS A330-300 i Newark International Airport. (Foto: Jhz94 / Wikimedia Commons)

Trappe beskadiger SAS-langdistancefly

Et vindstød og en mobiltrappe har sat et langdistancefly fra SAS ud af drift i op til fire dage.

Der skal ikke meget til for at kaste grus i maskineriet. Et enkelt vindstød kan tilsyneladende være nok. Det må man notere sig hos SAS, hvor et Airbus A330-300 langdistancefly søndag blev beskadiget i New Yorks Newark-lufthavn.

Et kraftigt vindstød tog fat i en mobiltrappe, der stod på lufthavnens forplads ved siden af SAS-flyet og kastede den ind mod flyets ene motor. Selve motoren og flyets vinge tog ikke skade. Men trappen lavede en bule på motorens skjold, som gjorde, at skjoldet skulle skiftes.

Da skjoldet først skulle flyves ind fra Skandinavien, så måtte SK908 til Oslo søndag aflyses og flyet tages ud af drift. Først torsdag forventer SAS at Airbus A330-300 flyet med registreringen LN-RKM vil være tilbage i drift. Fire dage efter at et enkelt vindstød tog fat i trappen.

Mere robust operation
SAS havde for flere år siden en mareridtssommer med en stribe af aflyste langdistanceflyvninger lige midt i højsæsonen for den USA-trafik, som udgør kernen i det skandinaviske flyselskabs langdistancetrafik. En række mindre hændelser i stil med søndagens trappesammenstød sendte det ene langdistancefly efter det andet ud i adskillige dage.

Derfor indlejede selskabet et Airbus A340-300 fly i en periode på seks år. Flyet med registreringen LN-RKP var tiltænkt en rolle som vikarfly, der kunne sættes ind, når andre fly havde tekniske problemer. På den måde blev langdistanceoperationen mere robust med færre aflysninger og forsinkelser.

SAS har dog ikke kunne nære sig fra at udnytte den ekstra kapacitet til at åbne nye ruter og udvide betjeningen af eksisterende ruter. Derfor indgår LN-RKP i dag fuldt ud i den normale SAS-langruteproduktion og kan derfor ikke træde til når en trappe bliver sendt flyvende ind i en motor.

 

Relaterede artikler:

En tredjedel af SAS-langdistancefly på jorden

Katastrofal SAS-påske på langruterne

Ikke Plus-sæder i nyt SAS-langdistancefly

SAS’ nye langdistancefly er på vej

SAS vil forbedre regulariteten på langruterne

Flot langdistancesommer sluttede brat

 

x

Læs Også

SAS fejlede med sin “lavprisdræber”

I halvandet år forsøgte SAS med Snowflake-konceptet at imødegå konkurrencen fra lavprisflyselskaberne. Operationen mislykkedes, hvilket hjalp Norwegian frem.

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.

Udramatisk SAS-sikkerhedslanding i Gdansk

Et Airbus A319-fly fra SAS sikkerhedslandede i går morges i Gdansk Lufthavn få minutter efter starten som følge af meldinger om røg i kabinen.

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.

Ærgrelse over læk af konfliktvarsel

CityJet er ærgerlig over, at en intern mail om FPU´s konfliktvarsel mod Cimber havnede hos pressen. SAS holder sig klar til at hjælpe passagererne, hvis strejken bliver en realitet.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.