SAS A330-300 i Newark International Airport. (Foto: Jhz94 / Wikimedia Commons)

Trappe beskadiger SAS-langdistancefly

Et vindstød og en mobiltrappe har sat et langdistancefly fra SAS ud af drift i op til fire dage.

Der skal ikke meget til for at kaste grus i maskineriet. Et enkelt vindstød kan tilsyneladende være nok. Det må man notere sig hos SAS, hvor et Airbus A330-300 langdistancefly søndag blev beskadiget i New Yorks Newark-lufthavn.

Et kraftigt vindstød tog fat i en mobiltrappe, der stod på lufthavnens forplads ved siden af SAS-flyet og kastede den ind mod flyets ene motor. Selve motoren og flyets vinge tog ikke skade. Men trappen lavede en bule på motorens skjold, som gjorde, at skjoldet skulle skiftes.

Da skjoldet først skulle flyves ind fra Skandinavien, så måtte SK908 til Oslo søndag aflyses og flyet tages ud af drift. Først torsdag forventer SAS at Airbus A330-300 flyet med registreringen LN-RKM vil være tilbage i drift. Fire dage efter at et enkelt vindstød tog fat i trappen.

Mere robust operation
SAS havde for flere år siden en mareridtssommer med en stribe af aflyste langdistanceflyvninger lige midt i højsæsonen for den USA-trafik, som udgør kernen i det skandinaviske flyselskabs langdistancetrafik. En række mindre hændelser i stil med søndagens trappesammenstød sendte det ene langdistancefly efter det andet ud i adskillige dage.

Derfor indlejede selskabet et Airbus A340-300 fly i en periode på seks år. Flyet med registreringen LN-RKP var tiltænkt en rolle som vikarfly, der kunne sættes ind, når andre fly havde tekniske problemer. På den måde blev langdistanceoperationen mere robust med færre aflysninger og forsinkelser.

SAS har dog ikke kunne nære sig fra at udnytte den ekstra kapacitet til at åbne nye ruter og udvide betjeningen af eksisterende ruter. Derfor indgår LN-RKP i dag fuldt ud i den normale SAS-langruteproduktion og kan derfor ikke træde til når en trappe bliver sendt flyvende ind i en motor.

 

Relaterede artikler:

En tredjedel af SAS-langdistancefly på jorden

Katastrofal SAS-påske på langruterne

Ikke Plus-sæder i nyt SAS-langdistancefly

SAS’ nye langdistancefly er på vej

SAS vil forbedre regulariteten på langruterne

Flot langdistancesommer sluttede brat

 

x

Læs Også

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

Forudbestilling af specialmad på SAS Go

Vegetarisk, glutenfrit eller vegansk er nogle af de nye - mens også dyrere - muligheder af specialmad, som SAS tilbyder i forudbestilling til rejsende på SAS Go.

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Forsinkede flyleverancer har fået Scandinavian Airlines Ireland til at udskyde opstarten på Heathrow-basen, som skulle have åbnet i slutningen af oktober.

Danmark kan blive største aktionær i SAS

Sverige og Norge ønsker ikke at deltage i en eventuel kommende kapitaludvidelse i SAS, hvorimod den danske stat er klar til fastholde sin ejerandel.

Lufthansa: Kendte ikke til ny SAS-rute til München

SAS præsenterede i torsdags en ny rute fra Aarhus til München, men den europæiske salgsdirektør hos samarbejdspartneren Lufthansa måtte erfare det gennem medierne.