SAS A330-300 i Newark International Airport. (Foto: Jhz94 / Wikimedia Commons)

Trappe beskadiger SAS-langdistancefly

Et vindstød og en mobiltrappe har sat et langdistancefly fra SAS ud af drift i op til fire dage.

Der skal ikke meget til for at kaste grus i maskineriet. Et enkelt vindstød kan tilsyneladende være nok. Det må man notere sig hos SAS, hvor et Airbus A330-300 langdistancefly søndag blev beskadiget i New Yorks Newark-lufthavn.

Et kraftigt vindstød tog fat i en mobiltrappe, der stod på lufthavnens forplads ved siden af SAS-flyet og kastede den ind mod flyets ene motor. Selve motoren og flyets vinge tog ikke skade. Men trappen lavede en bule på motorens skjold, som gjorde, at skjoldet skulle skiftes.

Da skjoldet først skulle flyves ind fra Skandinavien, så måtte SK908 til Oslo søndag aflyses og flyet tages ud af drift. Først torsdag forventer SAS at Airbus A330-300 flyet med registreringen LN-RKM vil være tilbage i drift. Fire dage efter at et enkelt vindstød tog fat i trappen.

Mere robust operation
SAS havde for flere år siden en mareridtssommer med en stribe af aflyste langdistanceflyvninger lige midt i højsæsonen for den USA-trafik, som udgør kernen i det skandinaviske flyselskabs langdistancetrafik. En række mindre hændelser i stil med søndagens trappesammenstød sendte det ene langdistancefly efter det andet ud i adskillige dage.

Derfor indlejede selskabet et Airbus A340-300 fly i en periode på seks år. Flyet med registreringen LN-RKP var tiltænkt en rolle som vikarfly, der kunne sættes ind, når andre fly havde tekniske problemer. På den måde blev langdistanceoperationen mere robust med færre aflysninger og forsinkelser.

SAS har dog ikke kunne nære sig fra at udnytte den ekstra kapacitet til at åbne nye ruter og udvide betjeningen af eksisterende ruter. Derfor indgår LN-RKP i dag fuldt ud i den normale SAS-langruteproduktion og kan derfor ikke træde til når en trappe bliver sendt flyvende ind i en motor.

 

Relaterede artikler:

En tredjedel af SAS-langdistancefly på jorden

Katastrofal SAS-påske på langruterne

Ikke Plus-sæder i nyt SAS-langdistancefly

SAS’ nye langdistancefly er på vej

SAS vil forbedre regulariteten på langruterne

Flot langdistancesommer sluttede brat

 

x

Læs Også

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

Formanden for Dansk Pilotforening oplever, at SAS betragter sine erfarne piloter som et problem og ikke en løsning til selskabets fortsatte udvikling.

Totalskadet SAS-fly blev øvelsesfly i CPH

Greenlineren i Københavns Lufthavn har tidligere på året fået selskab af skroget fra et Bombardier CRJ900-fly, der tidligere har tilhørt SAS.

Nordica overtager SAS-fly

Det estiske flyselskab Nordica har for nylig overtaget to Bombardier CRJ900-fly, der har været beskæftiget af Cimber på vegne af SAS.

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

Med et samlet areal på 440 kvadratmeter og et nyt serveringsområde, er SAS Lounge i Newark Liberty International Airport klar til at tage imod gæsterne.

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

SAS-fly landede med punkteret dæk

Et Bombardier CRJ900 fly fra SAS opereret af irske CityJet måtte sikkerhedslande i Bruxelles-Zaventem lufthavnen med et eksploderet dæk.