LN-RKP, da flyet blev gjort klar til levering til SAS.

En tredjedel af SAS-langdistancefly på jorden

Fra søndag til og med onsdag har fire ud af 12 SAS-langdistancefly stået på jorden. SAS-flyene har været parkeret i hangarer i København, Zürich, Rom og Malta fremfor at være i luften.

SAS beskæftiger i øjeblikket 12 langdistancefly, der betjener tre destinationer i Asien samt fire destinationer i Nordamerika. Men i løbet af januar har SAS haft udfordringer med at gennemføre trafikprogrammet på grund af uplanlagte eftersyn samt vedligehold, der trækker ud.

Siden i søndags og indtil sent onsdag aften har fire ud af 12 langdistancefly stået på jorden, hvilket har afstedkommet aflysninger samt indleje af et erstatningsfly fra portugisiske HiFly, der også ofte flyver for Norwegian.

“Nu har vi gennem det sidste år hørt meget om forsinkelser og indlejede fly hos Norwegian, men i øjeblikket er det vist næsten lige så grelt hos SAS,“ skriver en læser til CHECK-IN.dk.

Først og fremmest handler det om, at A330-flyet LN-RKN siden november har stået i en hangar i Zürich for at gå gennemført et omfattende hovedeftersyn samtidig med, at flyet som det første i SAS-flåden skal udstyres med et helt nyt kabineprodukt. Flyet skulle have været retur fra Zürich til at blive sat i produktion den 1. februar, men det lader vente på sig.

Siden den 8. januar har et A340-fly med registreringen LN-RKF haft ophold i en hangar i Rom, hvor flyet har fået ny bemaling. A340-flyet kom retur til København sent i aftes. Søndag den 18. januar fløj A340-flyet OY-KBM til Malta for et planlagt vedligehold, og dette fly forventes først tilbage i trafik fra C-tjek i begyndelsen af februar. Endelig blev A330-flyet LN-RKH i fredags ramt af tekniske problemer, der har betydet, at flyet først er kommet i trafik i løbet af i går.

Måtte indleje fly fra HiFly
Udfordringerne med et tætpakket trafikprogram på langdistanceruterne i kombination med vedligeholdelsesopgaver har indtil videre medført seks aflyste afgange. Den 15. januar måtte SAS aflyse en returflyvning på Tokyo-ruten på grund af tekniske problemer, ligesom to returflyvninger fra København til Washington den 17. og 19. januar har måttet aflyses.

Endelig måtte SAS den 17. og 18. januar indleje et A340-300 fly fra portugisiske HiFly til at flyve passagerer frem og tilbage mellem København og New York.

“Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, at uforudsete tjek og vedligehold, der trækker ud, skal genere kunderne. Det kan vi kun beklage,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS til CHECK-IN.dk.