Vidt forskellige SAS-kompensationer

Der er stor forskel på hvad SAS giver passagerer i kompensation, hvis underholdningssystemet på et langdistancefly ikke virker. Det kan være alt mellem ingenting og bonuspoint for 2.800 kroner.

At kunne se en god film, en tv-serie eller spille spil er for mange et kærkomment tidsfordriv på en otte, ti eller 12 timer lang flyvetur til en oversøisk destination. Af og til sker det dog, at underholdningssystemet strejker og nogle gange er der slet ikke et underholdningssystem, fordi selskabet på lige præcis den afgang bruger et reservefly.

Nogle finder sig i det, sover eller læser en bog i stedet. Og andre klager når underholdningssystemet på langdistanceflyet ikke virker.

Noget kunne dog tyde på, at der er stor forskel på den kompensation klagerne får, hvis det er SAS de klager til over et SAS-fly.

På flyertalk.com, der er et debatforum for hyppigt rejsende, kan man således læse historier om SAS-passagerer, der har fået vidt forskellige størrelser af kompensation. Nogle har ikke fået andet end en skriftlige beklagelse. Nogle har fået 5.000 point sat ind på deres Eurobonus-konto som et plaster på såret. Det ville koste 930 kroner, hvis man skulle købe 5.000 point i SAS’ Eurobonus-shop.

Og endelig er der eksempler på SAS-kunder, der har fået 15.000 bonuspoint, svarende til knap 2.800 kroner, i kompensation for at have måttet undvære underholdning på en tur med et af SAS’ Airbus A340 eller Airbus A330-fly til USA eller Asien.

Samme løsning
Hos SAS forstår pressechef Trine Kromann-Mikkelsen godt, at passagererne undrer sig over, at der ikke er en ensartet kompensation.

”Vi ønsker kun at kunderne møder den samme løsning af problemet, når de henvender sig. Både hvis det er den samme kunde, der vender tilbage og hvis det er forskellige kunder, der klager over det samme. Derfor er vi meget optaget af denne problemstilling,” understreger Trine Kromann-Mikkelsen.

”Vi har normalt standardprocedure for kompensation og det er da også en del af vores igangværende LEAN-implementering at få klarlagt helt præcist hvad det er for procedure vi har,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

SAS har siden marts i år haft et ekstra 12. langdistancefly i sin flåde. Flyet, der har registreringen LN-RKP, er indlejet i en periode på seks år og har ikke samme in-flight tilbud som de øvrige syv Airbus A340 og fire Airbus A330-langdistancefly i SAS-flåden. Det har givet anledning til en del klager, og her har SAS i flere tilfælde afveget fra de normale standarder og givet ekstra stor kompensation. LN-RKP bruges oftest på ruterne fra København til New York og Chicago.