SAS må tilpasse produkt på indlejet Boeing 767

Det bliver ikke det sædvanlige SAS-servicetilbud, som passagererne vil blive mødt med på det indlejede Boeing 767-fly fra Omni Air International, der skal flyve fra København til New York hver torsdag og fredag i de kommende måneder.

Når SAS på fredag indsætter et indlejet Boeing 767-300ER fly på aftenafgangen mellem København og New York-Newark, bliver det ikke med den sædvanlige servicekonfiguration.

SK901/902 vil i perioden fra den 21. juni til den 16. august hver torsdag og fredag blive gennemført med et indlejet fly fra det Oklahoma-baserede amerikanske flyselskab, Omni Air International.

Flyet vil have en besætning fra Omni Air International ombord, mens SAS vil supplere med to kabineansatte til at sikre, at den velkendte SAS-service vil kunne opretholdes i et eller andet omfang.

Kompensation til passagerer
I det nye SAS-servicekoncept indgår klasserne Business, Plus og Go. Men da Boeing 767-flyet kun har en toklasses-konfiguration, vil det ikke være muligt at tilbyde Plus-produktet. Derfor vil allerede bookede Plus-passagerer blive opgraderet til Business Class i det omfang, der er ledige sæder. Hvis der ikke er plads på Business Class vil man kunne risikere en downgrading til Go-klassen. I givet fald vil de pågældende passagerer modtage en kompensation ved afrejsen i lufthavnen.

Alt afhængig af afgang samt billettype, vil forskellen på en enkeltbillet fra Plus til Go-klasse kunne variere på mellem 2.000 kroner og 6.000 kroner. Dermed kan SAS-passagerer, der modtager denne kompensationen sikre sig lidt ekstra lommepenge til rejsen.

“Vi har ikke et overblik over, hvor mange rejsende det kommer til at berøre. Vi kommer til at kompensere de rejsende, der har købt en billet, så de får, hvad de har krav på,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark. Hun ønsker dog ikke at oplyse, hvordan kompensationen udregnes.

Færre Business Class-sæder
Omni-flyet vil have 24 sæder på Business Class samt 222 sæder på Go-klassen. SAS anvender sædvanligvis Airbus A340-300 fly på aftenflyet til New York. Dette fly har 46 sæder på Business Class, 28 på Plus samt 171 på Go-klasse, hvilket samlet giver 245 sæder. Så det totale sædeantal er der samme, men med væsentligt færre sæder til rådighed for de passagerer, der har betalt mest for flybilletten.

Endelig oplyser SAS, at man heller ikke vil kunne tilbyde toldfrit salg ombord på flyet fra Omni Air International.