SAS Airbus A340-300.

Ruteomlægning betyder flere interkontinentale flysæder

I dag vinker SAS midlertidigt farvel til Bangkok som destination efter 62 års uafbrudt betjening fra Skandinavien. I stedet klippes snoren til San Francisco-ruten, og manøvren betyder 5.000 flere udbudte interkontinentale flysæder om måneden.

Når SAS-koncernchefen Rickard Gustafson sammen med Københavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye i dag sender første SAS-fly afsted til San Francisco, markerer det en tilbagevenden til USA´s vestkyst, som SAS ikke har betjent siden Seattle-ruten lukkede i august måned 2009.

Men når nye døre åbner sig, må andre lukke. Det er også tilfældet hos SAS, hvor man i dag tager afsked med Bangkok-ruten som har væretopereret uafbrudt siden 1949. Fremover vil SAS kun flyve fra København til Bangkok tre gange ugentligt i nogle få vintermåneder.

Ruteomlægningen forventes dog at have en positiv effekt for SAS, idet det er muligt at frigive kapacitet, således at flere flysæder kan blive udbudt til salg på de interkontinentale ruter.

Hidtil har Bangkok-ruten fra København været opereret på daglig basismed Airbus A340-300 fly med plads til 245 passagerer. Flyet havde afgang fra København kl. 22.50 med ankomst i Bangkok den efterfølgende dag kl. 15.25. Herefter stod flyet stille i ni timer og ventede på at skulle på begynde returflyvningen kort efter midnat kl. 00.25. Dermed lagde en Bangkok-rotation beslag på et Airbus A340-fly i omkring 32 timer.

Anderledes ser det ud med San Francisco, der skal betjenes seks gange ugentligt fra København. Her benyttes der blot 25 timer på en rotation, således at der frigøres syv timer, der kan udnyttes i optimering af ruteprogrammet.

5.000ekstraflysæder
Det har SAS valgt at gøre ved at indsætte en aftenafgang til New York i første omgang tre gange om ugen, og senere på sommeren fire gange om ugen, når SAS får et reservefly til rådighed, der er indlejet fra detchilenskeOneworld-selskab LAN. Reserveflyet skal samtidig sikre en bedre driftsstabilitet samt fungere som afløser, når A330-flyene skal males i løbet af sommeren.

Fire ekstra ugentlige rotationer til New York samt seks San Francisco-rotationer betyder et samlet ugentligt udbud på de to destinationer på i alt 4.900 sæder, mens SAS tidligere udbød 3.675 sæder ugentligt på den daglige Bangkok-rute.

Dermed kan SAS i sommertrafikprogrammetøge langruteproduktionen medover 5.000 ekstra sæder ommåneden, hvilket ventes at have en positiv effekt på selskabets bundlinje.

Med San Francisco-rutenslutter SASsig tilrækken af europæiske flyselskaber, der betjener Flower Power-destinationen. Der er tale om Air France, KLM, Lufthansa, Swiss og British Airways, der alle kan tilbyde ruter til San Francisco fra deres respektive europæiske hubs.

Med beslutningen om at vinke farvel til Bangkok som helårsdestinationen vil SAS overlade herårsbetjeningen fra Skandinavien til Bangkok til Thai Airways og Norwegian. I stedet skal SAS-kunderne i sommerhalvåret flyve via Singapore for at nå frem til den thailandske hovedstad.